YJM vs. AVR aggregaatti?
Asko Ikävalko
2014-06-23 15:56:10 UTC
Pitkään olen pohtinut aggregaatin hankkimista ok-talon sähkönsyötöksi
sähkökatkojen varalta. Talon seinässä on jo erotuskytkin valmiina ja
3-vaihe urosliitin, josta voisin taloani syöttää.

Tärkein käyttökohde on 1 kW porakaivopumppu ja 3 kpl
jää-/pakastinkaappeja. Ei tietenkään ole haitaksi, vaikka voisi vähän
valaistusta ja viihde-elektroniikkaakin käyttää.

Vaihtoehtoina on ollut hyvä tai halpa aggregaatti, tai mahdollisesti
myös traktorilla pyöritettävä pelkkä generaattori. Nyt olen kyllä
kallistumassa hyvän aggregaatin puoleen, se kun on nopein ja helpoin
ottaa käyttöön tarpeen tullen. Ei tarvi riuhtoa hauis kipeänä jotain
kiinanihmettä käyntiin tai viritellä nuotiota Valmetin öljypohjan alle. :)

Paikallinen koneliike tarjosi Honda ECMT 7000 laitetta, jonka
generaattorin toimintaperiaatteeksi mainitaan "yhdysjohtomuunnin".
Hondan sivuilta löytyy myös kalliimpi ECT 7000P, jonka toimintaperiaate
"AVR" ja sen kerrotaan kelpaavan myös elektroniikan virtalähteeksi.

Onko kellään hajua mikä tuollainen YJM toimintaperiaate on ja uskaltaako
sillä ollenkaan kokeilla TV:tä, tietokonetta, kännykkälaturia ja/tai
mikroaaltouunia? Vai pitääkö ottaa tuo kalliimpi AVR-laite?

Luulisi kuitenkin tuollaisen 380 cm3 koneen käyvän luonnostaankin melko
tasakierroksilla, kun mulla ei ole mitään yksittäistä yli 2 kW kuormaa.
Ellen sitten lämminvesivaraajaakin innostu pitämään päällä. :)

-Asko
ap
2014-06-23 22:12:10 UTC
Post by Asko Ikävalko
[...]
AVR ja YJM on jännitesäädön eri tapoja, eikä siis liity
taajuuteen/kierroslukuun. AVR on puolijohteilla toteutettu
magnetointivirran säädin ja YJM:ssä magnetointivirta otetaan muuntajan
kautta. AVR säätää nopeammin ja tarkemmin.
Asko Ikävalko
2014-06-26 16:05:24 UTC
Post by ap
YJM:ssä magnetointivirta otetaan muuntajan
kautta.
Mikähän tuo yhdysjohtomuunnin olisi Lontooksi, niin voisin vielä
Googletella vähän lisätietoa aiheesta?

-Asko
Juhani Varemo
2014-06-26 17:40:02 UTC
Post by Asko Ikävalko
Mikähän tuo yhdysjohtomuunnin olisi Lontooksi, niin voisin vielä
Googletella vähän lisätietoa aiheesta?
Ainakin 'compound transfer'

Suomeksi myös 'yhdysvirtamagnetoitu' tai 'kompoundisäätö' ym.

Säätötapa on yleinen ja aivan toimiva, ei tietysti yhtä tarkka kuin
eletroninen, mutta ei myöskään hajoa pienistä jännitepiikeistä tms. Eli
kompoundisäädin muuntajalla toteutettuna on hyvin varmatoiminen.

Tuossa on selitetty kompoundisäätimen periaate kun kahlaa oikeaan paikkaan.

http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/59128/Pantsar_Antti.pdf

<juhani>