käyntiajan rajoittava palikka
Juhani Varemo
2012-11-14 22:05:43 UTC
Olen jossakin yhteydessä nähnyt mainoksen palikasta, joka kytkee siihen
pistotulpalla liitetyn sähkölaitteen pysyvästi irti verkosta, jos laite
yrittää käydä yhteen menoon pidempään kuin palikkaan säädetty aikaraja.
Palikka oli aivan pistotulppaliitäntäinen 1-v verkkoon tarkoitettu vehje.
Kuittausnapilla sen sai taas palautettua normaaliin tilaan.

En nyt vaan mistään sitä löydä, enkä keksi järkevää hakusanaakaan.

Käyttökohde olisi pienen vesiautomaatin syöttö, pumppu ei jäisi ikuisesti
pyörimään jos kaivosta loppuu vesi - tai painepuolelle tulee iso vuoto.

Vastaavan olen aikanaan rakentanut omaan käyttööni, mutta se oli helppo kun
systeemissä on oma keskus, erillinen painekytkin ja 3-v-moottoria ohjaava
kontaktori keskuksessa. Tässä tapauksessa sen palikan pitäisi itse
havainnoida pumpun ottama virta ja päätellä käyntiaika sen perusteella.
Valmis laite olisi tässä fiksumpi niin koteloinnin kuin muidenkin ulkoisten
seikkojen vuoksi.

Onko kellään havaintoa tuosta valmiista palikasta? Saattoi olla Sähköviesti
jossa sellaista jokus mainostettiin...

<juhani>
Jack
2012-12-11 10:46:10 UTC
Post by Juhani Varemo
[...]
Oliskohan noista apuja
http://www.dealextreme.com/p/countdowntimer-with-lcd-display-3000w-15344?r=34774240

http://www.dealextreme.com/p/microcomputer-timer-switch-145478?r=34774240
Juhani Varemo
2012-12-11 20:17:53 UTC
Post by Jack
http://www.dealextreme.com/p/microcomputer-timer-switch-145478?r=34774240
Mahdollisesti ainakin eka saattaisi toimia, tuossa ei ihan riittävällä
tarkkuudella kerrota mitä tuo 'timed countdown mode' tarkoittaa.

Minä en vaan oikein tahdo luottaa tuolta löytyviin kapistuksiin, kohteessa
jossa sen pitäisi toimia maaseudun sähköverkossa luotettavasti vuosia,
selviytyen mm. pienistä ukkosen aiheuttamista ylijännitteistä ja muista
häiriöistä, aiheuttamatta itse ylimääräisiä häiriöitä - tai jopa tulipaloa
:-(

Kiitos kuitenkin, olet parempi löytämään kuin minä :-)

<juhani>

PS tätä miettiessä syttyi lamppu: valmista orjakytkintä hyödyntäenhän tuo on
toteutettavissa suhteellisen vähin rakenteluin: havaitessaan pumpun ottavan
virtaa orjakytkin kytkee aikareleen laskemaan alas. Jos se laskee loppuun
saakka se antaa koko härveliä ruokkivalle sysäysreleelle potkun vaihtaa
tilaa, ja sysäri jättää sitten systeemin kylmäksi. Kunnes resetoidaan
uudella pulssilla manuaalisesti.

Orjakytkimen voisi tietysti vielä korvata omatekoisella
virtamuuntajatoteutuksellakin... alkaa kuulostaa kohta jo melkein
toteuttamiskelpoiselta.