Vanhaa analogi satelliitti viritintä virittelemässä
Otto Suihi
2012-01-14 23:35:37 UTC
Ajattelin että olisi kiva katella Formuloita analogiselta
RTL-satelliittikanavalta ilmaiseksi. Sattuu olemaan vanha analogi
SAT-viritin ja ostin Biltemasta jotain 75x90 cm offset antennin. Aikaisempaa
kokemusta sat-TV: virittelyistä ei ole lainkaan

Astra 1C lähettää ilmaiseksi analogista RTL:ää, jolta formulatkin näkyvät.
Satelliitin positio on 19,2 astetta itään. Oma sijaintini on noin 60
astetta 14" P ja 24 astetta 59" I.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin Astra tököttää 19,2 astetta itään 0
asteesta, eli Greenwichistä? Kun oma sijaintini on horisontaalitasossa
(Pohj.-Etelä suunnassa) tuo 24 astetta ja 59" itään, niin ymmärtäisin että
lautasta pitäisi kääntää noin 5,9 astetta pohjois-etelä akselin suunnasta
länteen. Lautanen siis tojottaisi noin 5,9 astetta suoraan etelän suunnasta
länteen?

Olenko ymmärtänyt asia päin persettä vai miten? Kertokaa jos joku osaa?

http://info.electronicwerkstatt.de/bereiche/fernsehtechnik/frequenzen_und_normen/sat/ost_19_astra/a_19_o.html

O.S
Lidl Tzak
2012-01-14 23:38:38 UTC
Post by Otto Suihi
[...]
en tiä - mun kaveril oli aikanaan joku, johon aina piti koodi laittaa - se
oli analoogi ja lautasella, sillä oli kortinohjelmointilaite joho se koodi
netistä kaivettuna laitettiin, taas näky melkeen viikko
Otto Suihi

sinä olet ymmärtänyt asian ainakin väärin. RTL on vapaa kanava
Antti J Ylikoski
2012-01-29 13:56:23 UTC
Post by Otto Suihi
[...]
RTL = Radio Tele Luxembourg?

antti y.

"Ihminen voi korjata ajatuksiaan." -- Christian Science
Minä
2012-01-31 21:48:26 UTC
Post by Antti J Ylikoski
Post by Otto Suihi
[...]
http://fi.wikipedia.org/wiki/RTL
Tuolta voi valita sopivan

Osmo R
2012-01-15 10:19:11 UTC
Post by Otto Suihi
[...]
Ei ole minullakaan, mutta pienen selailun perusteella tuon
antennin ei pitäisi riittää.
Post by Otto Suihi
[...]
Ei homma ole noin yksinkertaista. Oikea kulma on 6,7 astetta ja
korotus 21,5 astetta. (oletan, että tarkoitat 60 astetta 14
minuuttia, etkä 14 sekuntia).

http://www.kemppi.org/satelliitti.html

Osmo
KK
2012-01-16 09:38:27 UTC
Post by Otto Suihi
[...]
Helsingin horisontissa saattaa riittää. Oma antenni on tuota
kokoluokkaa, ei ainakaan merkittävästi suurempi. Kovalla (lumi)sateella
kuva katoaa, muuten toimii kyllä. Tsadia pohjoisempana lautanen voi olla
liian pieni.
KK
2012-01-17 11:07:38 UTC
Post by KK
Post by Otto Suihi
[...]
Korjaan itse itseäni: oma antenni onkin tietysti sittenkin
digilähetyksiä varten, vaikkakin vapaille kanaville. Ei taida tuon
kokoinen antenni riittä analogisen signaalin vastaanottamiseen edes
Etelä-Suomessa. Toisaalta näkyyhän RTL kai digitaalisenakin vapaasti.
Virittimet maksavat pari kymppiä.
Tomppa
2012-01-17 14:51:31 UTC
Post by KK
Post by Otto Suihi
[...]
No tuossa tuli testailtua jokin aika sitten Haapaveden korkeudella
näkyi muutama kanava 40*60 cm peilillä joten ei kun testaamaan.
Mika Selänne
2012-01-18 09:43:36 UTC
Post by KK
[...]
Silloin kun itse vielä leikin analogisilla ja D2mac -vastaanottimilla, niin
eteläsuomessa just nippa nappa toimi 120 sentin peilillä. Se D2MAC oli
eräänlainen digia/ana-systeemien välimuoto ja mahdollisti niiden korttien
käytön salaamistekniikassa. Niihin niitä omia kortteja aikanaan tehtiin.

-Mika-
Herppa
2012-01-15 17:43:15 UTC
Post by Otto Suihi
[...]
Mä olen suunnannut nopeiten satelliitit siten että kempin sivuilta excel
jolla voi laskea halutun sateliitin aurngonsuuntaisuuden tiettynä
kellonaikana. Pultti varren päälle varjoa antamaan ja sitten vaan
tikkaille odottamaan että aurinko paistaa oikeana kellonaikana.
Rosolli
2012-01-15 18:58:43 UTC
Post by Herppa
Post by Otto Suihi
[...]
Mä taas etsin satelliitin siten että laitoin mittarin kiinni ja otin
tukevan haara-asennon lautanen kädessä ja sitten vaan suuntasin "sinne
missä sen pitäisi olla" eli kompassilla katsottuun suuntaan. Aika
uskomatonta että se suunta löytyy tuollakin tavalla. Tämän jälkeen
sitten katsottiin mihin suuntaan mikropään varsi osoittaa ja siitä
saatiin sitten karkea asennussuunta. Loput säädöt sitten tietysti
oikealla asennuspaikalla.
Minä
2012-01-15 19:03:55 UTC
Post by Herppa
[...]
Käytin myös tuota kellonaika menetelmää. Oikeaan aikaan katselemaan mistä ja
mihin se aurinko paistaa. Sitten moottorisaha käteen ja yksi koivu pois
edestä.
motoman
2012-01-15 19:11:50 UTC
Post by Rosolli
Post by Herppa
Post by Otto Suihi
[...]
Jotenkin näin suuntasin lautasen aikoinaan. Tuntuu siltä että yllättävän
karkea suunta riittää.
Havukka
2012-01-16 09:14:21 UTC
Post by motoman
Post by Rosolli
Post by Herppa
[...]
Asuntovaunuissa ja -autoissa näkee myös lautasantenneja. Ovatkohan
moottoriohjattuja?
Faux Nom
2012-01-16 16:37:42 UTC
Post by Havukka
Post by motoman
Post by Rosolli
[...]
Moottoriohjattuja ovat ja todella tyyriitä vehkeitä (liitekuva).

Mutta mitä järjen hiventäkään on katsella enää analogi-kanavia satelliitin
kautta? Digitaalisen mikroaaltopään saa viidellä eurolla ja jonkun
digivirittimen varmaan 20-30 eurolla vaikka Huuto.netistä tai KePö:stä tms.

En ollut edes uskoa että analogista lähetystä tuolta taivaalta edes tulisi
enää!?!
Herppa
2012-01-16 17:34:28 UTC
Post by Faux Nom
Post by Havukka
Post by motoman
Post by Rosolli
[...]
Se on toi nykyajan nuoriso niin malttamatonta, heti ollaan hylkäämässä
just toimivaksi saatu tekniikka. Mihis tässä kiire on? ;)
Mika
2012-01-18 18:51:37 UTC
Post by Herppa
Post by Faux Nom
Post by Havukka
Post by motoman
Post by Rosolli
[...]
Astran ja Eutelsatin analogiset lähetykset ovat lähinnä Saksasta, ja loppuvat 1.5.2012
Jatkossa pelkästään digitaalisena.

Valikoimaa on kyllä niin paljon Saksan vapailla kanavilla, että hyvä kun tuli koulussa puolipakolla
saksantunneilla käytyä ;)

Mika
KK
2012-01-16 19:47:21 UTC
Post by Faux Nom
Post by Havukka
Post by motoman
Post by Rosolli
[...]
On kyllä ihan manuaalisiakin malleja. Itsellä on sellainen, noin 40 cm
lautasella Euroopan matkoja varten. Maksoi virittimineen 69 euroa
MediaMarktissa (oli alessa, normaalihinta olisi ollut peräti 99 euroa).
Suuntaus ei ole iso ongelma, kompassin ja viritysmittarin kanssa menee
muutamassa minuutissa kohdilleen. Sama setti näyttää olevan peräti 79
euroa Fritz Bergerillä
http://www.fritz-berger.de/fbonline/__shop__/product/fritzberger_katalog/DigitaleKoffer-Sat-Anlage220380/detail.jsf
R/T
2012-01-18 20:50:02 UTC
[...]

[...]