Kuinka isoihin lukemiin voi teoriassa kohota staattinen sähkö?
Pauli Kesti
2012-10-10 20:20:08 UTC
ESIMERKKI:
Jos on jotain hiilikuitua oleva pölynimurin putkivarsi ja imuroi
pöydältä sillä imurin ollessa päällä tietysti lasertulostimen
värijauhetta (mustaa) kunnes henkilö saa staattisen sähköiskun
oikean käden kautta jossa hetkeksi sydämen rytmi menee sekaisin ja
ei voi puhua tai jotain (no huono kuvailu, mutta silti).

KYSYMYS ON TÄSSÄ:
Millaisen hertsin taajuus tuollaisessa tilanteessa voi olla
kyseessä? Entä virta ja jännite? Ja onko tuossa tasa- vai
vaihtovirta kyseessä?

Ei pahalla,
haluan vain tietää asiasta koska tunnen tuollaisen tapauksen,
olen kai joskus täällä siitä kirjoittanut mutta tämä uutisserveri
ei näytä niin vanhoja viestejä. :(
--
Allosaurus - Nimi tarkoittaa:
Erilainen (tai toisenlainen) Lisko
Hannu Vuolasaho
2012-10-11 07:59:03 UTC
Post by Pauli Kesti
[...]
Hiilikuitu johtaa, laserjauhe johtaa. Varaus tasoittuu. Parempi
generaattori on PVC-putki. Se ei johda.
Post by Pauli Kesti
Millaisen hertsin taajuus tuollaisessa tilanteessa voi olla
kyseessä? Entä virta ja jännite? Ja onko tuossa tasa- vai
vaihtovirta kyseessä?
Tasavirtahan siinä menee. Plussa tai miinus varaukset siirtyvät paikasta
toiseen ja sitten niiden välillä on jokin voima. Tätä sitten voidaan
sanoa sähkökentäksi, kun kaavasta tiputetaan verrattava varaus pois. Ei
nyt puututa siihen. Jännitteet voivat olla sitten ihan hillittömiä,
mutta varaukset eivät kuitenkaan ole suuria. Virta kun on sitten
varausta/ajassa, joten virta jää pieneksi.

Taajuuttahan tuosta ei voi mitata, mutta jokin virran nousuaika voidaan
sanoa, joka riippuu purkauskanavan resistanssista tai impedanssista
pikemmin.
Post by Pauli Kesti
Ei pahalla,
haluan vain tietää asiasta koska tunnen tuollaisen tapauksen,
olen kai joskus täällä siitä kirjoittanut mutta tämä uutisserveri
ei näytä niin vanhoja viestejä. :(
Ei sitä nyt imurilla. Itse olen napannut staattisen purkausen. Oli nokan
korkeudella pyörivä kuiva paperi ja sääri maadoitettu. Tuli käteen sen
puoli metriä ilmassa ja jalasta maihin. Enempi säikäytti se räpsäys. Sitä ennen
oli jo hiukset Einsteininä.

Hannu Vuolasaho
Pauli Kesti
2012-10-13 10:21:03 UTC
Post by Hannu Vuolasaho
Post by Pauli Kesti
[...]
Lasertulostimen värijauhettahan se olikin ja pölynimurista en nyt osaa
sanoa varmaksi mutta oli mustaa ja kovaa ainesta se imurin imuputken
etuosan varsialue.
Post by Pauli Kesti
[...]
Muistelen, ettei niin juuri paljoa vaikuta, kummanko kouran kautta
varaus kulkee maihin.
Näsä
2012-10-14 12:00:26 UTC
On 11 loka, 10:59, Hannu Vuolasaho
Post by Hannu Vuolasaho
Jos on jotain hiilikuitua oleva p lynimurin putkivarsi ja imuroi
p yd lt sill imurin ollessa p ll tietysti lasertulostimen
v rijauhetta (mustaa) kunnes henkil saa staattisen s hk iskun
oikean k den kautta jossa hetkeksi syd men rytmi menee sekaisin ja
[...]
kyseess ? Ent virta ja j nnite? Ja onko tuossa tasa- vai
vaihtovirta kyseess ?
Tasavirtahan siin menee. Plussa tai miinus varaukset siirtyv t paikasta
toiseen ja sitten niiden v lill on jokin voima. T t sitten voidaan
sanoa s hk kent ksi, kun kaavasta tiputetaan verrattava varaus pois. Ei
nyt puututa siihen. J nnitteet voivat olla sitten ihan hillitt mi ,
mutta varaukset eiv t kuitenkaan ole suuria. Virta kun on sitten
varausta/ajassa, joten virta j pieneksi.
Taajuuttahan tuosta ei voi mitata, mutta jokin virran nousuaika voidaan
sanoa, joka riippuu purkauskanavan resistanssista tai impedanssista
pikemmin.
Ei pahalla,
haluan vain tiet asiasta koska tunnen tuollaisen tapauksen,
olen kai joskus t ll siit kirjoittanut mutta t m uutisserveri
ei n yt niin vanhoja viestej . :(
Ei sit nyt imurilla. Itse olen napannut staattisen purkausen. Oli nokan
korkeudella py riv kuiva paperi ja s ri maadoitettu. Tuli k teen sen
puoli metri ilmassa ja jalasta maihin. Enempi s ik ytti se r ps ys. Sit ennen
oli jo hiukset Einsteinin .
Hannu Vuolasaho
Oikea vastaus
http://fi.wikipedia.org/wiki/Salama