satelliitti kysymys
Otto Suihi
2012-02-01 23:35:10 UTC
Kröhöm

Onko Helsingin seudulta mitään mahdollisuuksia saada näkymään joitakin UK
kanavia Astra 28,2E satelliitista (esim. BBC 1,2,3 ja ITV)?

Peilinä vain 80x75 cm ovaali ja mikropää joku suhteellisen hyvälaatuinen 0,2
dB härpäke. Mulla tuli jo joitakin ongelmia Astra 19.2E ja Hotbird 13E
vastaanotossa (varsinkin Astran puolella) yhdellä kuuden asteen Monoblocker
mikropäällä?.

Syynä tuohon ongelmaan olen pitänyt LNB:n ja vastaanottimen välistä 35
metrin Bilteman koaksiaalia RG59/U, jossa on vaipassa Alumiini foliota sekä
kaksi karvaa lankaa ristissä kuin esiteinillä. Biltema myy myös RG6/U
kaapelia, jonka pitäisi vissiin olla sinänsä parempaa satelliitti
vastaanottoon, mutta ajattelin kuitenkin jotakin parempaa piuhaa häviöiden
minimoimiseksi.

Mitäs koksia kannattaisi laittaa?

O.S.
Aki Vuoristo
2012-02-02 01:32:07 UTC
Pari kysymystä?

1. Et kai vain käytä monoblocker-mikropäätä? Nimittäin jo pelkkä suuntaus
menee hankalammaksi.
Se monoblokki sisältää siis kaksi mikropäätä + diseqc-kytkimen.

2. Tuolla ylempänä puhuit, että käytät analogista viritintä. Ainoastaan
Astra1-satelliitista lähetetään vielä huhtikuun loppuun asti noin
pariakymmentä analogista kanavaa. Sanoisin, että kannattaa unohtaa
analogiset virittimet ja ostaa vaikka huutonetistä joku käytetty
digitaalinen sat.viritin. Esim vanhoja Canal Digitalin CDC-7000
vastaanottimia on ollut ihmisillä runsaasti, ja niitä myydään huutonetissä
muutamalla kympillä. Eikä uutena ostettu perusviritinkään kovin paljon
maksa.

t. AV
O.S.
Otto Suihi
2012-02-02 07:15:21 UTC
Post by Aki Vuoristo
[...]
Mulla on semmonen muutamankympin ihan toimivalta tuntuva Satbox viritin.
http://sajt.fi/cat/product_details.php?p

En ajatellut käyttää Monoblockeria. Tuo (tai nuo) monoblockit on Triaxin
0,3 dB päitä. Mulla on semmonen noin kolmen vuoden takainen silloisen ajan
"huippumallin" mikropää tuossa joutilaana.

O.S.
r***@roskaasci.fi.invalid
2012-02-02 08:57:31 UTC
Post by Otto Suihi
Mulla on semmonen muutamankympin ihan toimivalta tuntuva Satbox viritin.
http://sajt.fi/cat/product_details.php?p
Ei tuolla linkillä näkynyt ainakaan täällä mitään boxia?
--
----
Käy radioaiheisilla sivuillani: http://www.saunalahti.fi/rick/
Sieltä löytyy myös vanhempia lokeja suomessa kuulluista piraattiasemista.
Otto Suihi
2012-02-02 09:40:47 UTC
Post by r***@roskaasci.fi.invalid
Post by Otto Suihi
Mulla on semmonen muutamankympin ihan toimivalta tuntuva Satbox viritin.
http://sajt.fi/cat/product_details.php?p
Ei tuolla linkillä näkynyt ainakaan täällä mitään boxia?
nyt näkyy

http://sajt.fi/cat/product_details.php?p=1537
Aki Vuoristo
2012-02-02 09:46:48 UTC
Post by Otto Suihi
Post by Aki Vuoristo
[...]
?????????????????????????????????

Single mikropää on sinun tapauksessasi ainoa oikea mikropää-vaihtoehto,
koska et ole selvästikään harrastanut satelliittijuttuja aikaisemmin.
Monoblokin kanssa vaikeusaste nousee jo huomattavasti, koska pitää tietää,
kumpi monoblokin kahdesta mikropäästä on käytössä. Virittimellä valitaan
diseqc-input 1 tai 2 , riippuen siitä, kumpi mikropää sinne Astraan on
suunnattu. jne.

Ja tuo antamasi virittimen linkki ei toimi. Sinänsä sillä ei ole muuta
merkitystä, kuin että olisin varmistunut, että käytät digitaalista etkä
analogista viritintä.

Mutta lautasesi koko kyllä riittää helposti Astra1:n tai monen muun
satelliitin vastaanottamiseen. Samoin tuo kaapelin pituus 35 metriä ei ole
ongelma, jos käytät satelliittiasennuksiin tarkoitettua kaapelia.

Meikäläiselle epäselvät kohdat ovat vielä käyttämäsi mikropää ja käyttämäsi
viritin. Mutta jos virittimesi on digitaalinen ja mikropää yksinkertainen
single-pää , niin ainoa ongelma on oikeastaan vain lautasen suuntaaminen.
Kaikki muu on vähintäänkin yksinkertaista.

Loppuun vielä varoitus. Älä kytke virittimen LNB-liittimeen kaapelia, kun
virittimessä on virta päällä. Ja toinen varoitus. Koaksiaalikaapelia ei saa
taivuttaa liian jyrkälle mutkalle. Sellaisenkin tapauksen olen nähnyt, että
erittäin jyrkästi taivutettu koaksiaalikaapeli oli mennyt sisältä
oikosulkuun, mikä aiheutti virittimen hajoamisen. No tässä tapauksessa
kaapeli olikin rytätty poikkeuksellisen pahasti.

t. AV
Seppo Nurmi
2012-02-02 13:38:22 UTC
Minusta tuntuu, että nyt sekoitetaan kaksi Astraa keskenään. Se
tavallisin Astra, siis 19,2 E näkyy suutinpiirtein vaikka kattilan
kannella. Siellä on vielä parikymmentä analogiakanavaa ja ne loppuvat
1.5.2012.

Ostin vuosi sitten Saksasta halpis hd-satelliittivirittimen alle
satasella. Sillä näkyy ilman kommervenkkejä kolme ilmaiskanavaa (ARD,
ZDF ja Arte). Ostamalla 50 euron kortin, saa lähes kymmenen kanavaa
lisää. Olisin jo ostanut sen, mutta on hieman epäselvää, käykö se kortti
juuri tuohon halpisvirittimeen.

Astra 28,2E on sitten vaikeampi tapaus, niin minulle on kerrottu.
Tarkoitus olisi talven mentyä perehtyä asiaan oikein kunnolla ja hommata
riittävä määrä kalikoita, jotta taas näkisi sen mitä aikoinaan kääntyvän
lautasen kanssa.

Seppo Nurmi
Otto Suihi
2012-02-02 14:38:34 UTC
"Aki Vuoristo" kirjoitti viestissä:4f2a5b8b$0$2772$***@news.fne.fi...

[...]

Tuota tuota...

En minä ihan newbie ole näissä radiojutuissa. On minulla radioamatöörilupa
vuodelta 1995, silloin kun tarvitsi vielä oppia titaamaan luvan saamiseksi.
On siinä monen moista antennihäkkyrää tullut tehtyä vuosien varrella. Ja
koksia kuorin persereiälläkin. Itse et selvästi osannut vastauksista
päätellen osannut vastata koaksiaalikysymykseen. LNB:n ja vastaanottimen
välinen taajuus on aika korkea eikä mikään RG59/U ole siihen parasta kun se
vaimentaa tuonne gigahertsiä kohti mennessä aika reippaasti.

Nythän on siis niin että katselen Astraa 19 ja jotain E ja Hotbirdia 13E
Monoblockilla nyt ilman ongelmia. Jokunen päivä sitten kuva palikoitui aina
välillä. Liekö johtunut uutisissakin mainitusta aurinkomyrskystä?

Kaipailen lähinnä kokemuksia SIITÄ Astra kakkosen positiossa 28E ja jotain
vastaanotosta näillä korkeuksin peilillä jonka koko on 80x75

O.S.
Aki Vuoristo
2012-02-02 15:02:01 UTC
Post by Otto Suihi
Kaipailen lähinnä kokemuksia SIITÄ Astra kakkosen positiossa 28E ja jotain
vastaanotosta näillä korkeuksin peilillä jonka koko on 80x75
Tässä toiseen kertaan:
"

Minulla on 88 senttinen Triaxin normaali teräspeili, ja sillä saan luokkaa
vähintään sata kanavaa näkyviin (kanavalistalle saan useampia satoja
kanavia, mutta isompi osa niistä on salattuja). Kaapelia on arviolta 10
metriä. Välissä on vielä moottori, mutta ei kai se kovin paljon vaimenna.

"

En ole jaksanut laskea Astra2-position kanavia, mutta muutama sata niitä
löytyy omalla vastaanottimellani. Oma lautaseni on hiukan suurempi, mutta
kyllä tuolla käyttämälläsikin niitä saa vastaanotettua lähes saman verran.
Eri asia sitten, että järkevät kanavat on salattu ja ne vapaasti katsottavat
on jotain ostoskanavaa tms. Playboy TV näkyi joku vuosi sitten
salaamattomana, mutta sekin on salattu jo ajat sitten. Katsomisen arvoista
kanavaa en oikeastaan osaa tuosta satelliitista nimetä ainoatakaan.

Oma sijaintipaikkani on Tampere, mutta tällä ei liene kovin paljon
merkitystä vastaanoton kannalta. Peilin koko on varmasti se ratkaisevin.

t. AV
Motoman
2012-02-05 17:31:42 UTC
Post by Aki Vuoristo
Post by Otto Suihi
[...]
Sama lautanen kaikkine tilpehööreineen maksoi 200 euroa. Lisäsin
moottorin ja taitaa nyt olla 4 satelliittia viritetty ja yli tuhat
kanavaa näkyy. Lisääkin satelliittejä tuohon varmaa löytyis.
Tomppa
2012-02-02 18:42:31 UTC
Post by Aki Vuoristo
[...]
http://www.lyngsat.com/28east.html

Ja beam sarakkeesta näet, jos mainittu, mihin kimppu on suunnattu ja
tarvittavan lautasen koon.
Mikko Tuumanen
2012-02-02 16:25:21 UTC
["Followup-To:" (vastine) asetettu ryhmään sfnet.viestinta.tv.digi.]
Post by Otto Suihi
Onko Helsingin seudulta mitään mahdollisuuksia saada näkymään joitakin UK
kanavia Astra 28,2E satelliitista (esim. BBC 1,2,3 ja ITV)?
Salaamattomien BBC:n kanavien kanssa on tämä ikävä juttu:
https://sat.ses.com/webservice/images/7405243

Joskus kuulin väitettävän, että Suomessa olis jotenkin mahdollista
vastaanottaa tuolta 4 metrin lautasella. Tuossa jotakin aiempaa keskustelua:
http://sfnet.fi/group.php?id=316&newsgroup=sfnet.harrastus.audio+video.satelliitti&sid=&bf=1
Roki
2012-02-05 17:26:51 UTC
Post by Otto Suihi
Mitäs koksia kannattaisi laittaa?
O.S.
Canare L-8CHD. Jos onnistut löytämään, niin älä sitten irvistele hinnasta.

- Roki
Antti J Ylikoski
2012-02-06 05:55:00 UTC
Post by Otto Suihi
[...]
Paratronic http://www.paratronic.fi myy hameille korkealuokkaisia
koaksiaaleja. Sieltä voisi kysyä.

ansu

"Ihminen voi korjata ajatuksiaan." -- Christian Science.