Akku-oskilloskooppi - yleismittari- tai läppäriversio...?
PenaL
2012-05-21 07:12:01 UTC
Mulla on riittävän hyvä verkkosähköllä käyvä oskilloskooppi. Joskus
tulee kuitenkin tarvetta mittailla kentällä verkkosähkön
ulottumattomissa joitakin ilmiöitä kuten mm. etsiä auton sähköistä
vikoja. Kovin kummoista en tarvitsisi, mutta lisäominaisuuksita ei
ykeensä ole haittaakaan ollut. Keikkamiesten käyttämät, käteen sopivat
skoopit ovat toki näppäriä mutta näyttöpuoli on jossain määrin
onnettomampi, läppäriä taas on hankalampi tunkea joka paikkaan, pitäisi
ehkä hankkia tätä varten erikseen mini-läppäri. Ratkaisevaksi tekijäksi
saattaakin muodostua hinta. Eli, jos näin päin lähestytään asiaa, niin
kummalla tavalla pääsee edullisemmin mittailemaan luontoon skoopilla
tehtäviä perusmittauksia jos oletetaan, että perusläppäri on jo
olemassa? Voisiko joku jopa suositella tiettyä jompaa kumpaa versiota?
Molempiin toki tarvitaan sopivia propeja mittausten mukaan, mutta
oletettavasti yleismittari-skoopissa jotain propeja tullee yleensä
parmmin mittarin mukaan?

-Pentti
PenaL
2012-05-21 08:01:45 UTC
Post by PenaL
[...]
Itse itselleni vastaillen: taitaa kannettavan pikkuskoopin saada
edullisemmin, jos vain esim. tuon vehkeen speksit riittävät:

http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=FF020F235&infosivukoodi=HPS140I

..tai sitten softa, interface ja probe(t) pitäisi saada suunnilleen
"ilmaiseksi". No, läppäriskoopilla taitaisi sitten tehdä enemmän...

-Pentti
-=A.McYnen=-
2012-05-21 17:06:50 UTC
Post by PenaL
Post by PenaL
[...]
En voi väittää, että olisin npiden kanssa mitenkään erityisen paljoa
tuuskannut. Mutta tavan vuoksi pitäähän sitä nyt jotain mieltä olla.

Loppujen lopuksi hvän skoopin määritelmä riippuu loppujen lopuksi
ihan siitä, mitä sillä pitää tehdä, ja toisalta siitä mitä se saa maksaa.

Olisihan se polleeta jos voisi kantaa kannolle jonkin Textronixin akku
5000+ euron laitteen laitteen... http://www.tek.com/oscilloscope/tds3000

No siitä on sitten laitteita alaspäin jos vaikka mitä...
Itse olen selvinnyt tuollaisella Rigolilla + jossain vaiheessa läppäriä
varten hankitulla 220VAC Invertterillä, jolla olen auton akusta joskus
syöttänyt aparaattia.
http://www.rigolna.com/products/digital-oscilloscopes/ds1000e/ds1052e/

Sitten PC-skoopeista olen käytössä nähnyt lähinnä noita Picon malleja.
http://www.picotech.com/picoscope2000.html
Itse en noita ole paljoa käyttänyt, mutta sellainen kuva jäi, että edes
nuo halvimmat laitteet ei ole mitään leluja. Jopa triggaus
ominaisuudet oli
ihan kohtuulliset. Tuo että laitteet ottaa sähkönsä USB:stä tekee
niistä oikeasti käyttökelpoisia kentällä.
John Smith
2012-05-21 17:19:59 UTC
Post by -=A.McYnen=-
Post by PenaL
Post by PenaL
[...]
Siellä on hyvin laaja skaala hyviä skooppeja.
http://www.picotech.com/oscilloscope.html

Kaikki asetukset ja käppyrät voi tallentaa kovalevylle eikä tarvitse
jatkossa miettiä mitä ne nyt taas olivatkaan.
Mulla on harrastekäytössä 2203.
Minäkin otin, mutta muut ei.
u***@downunder.com
2012-05-21 20:08:24 UTC
On Mon, 21 May 2012 10:12:01 +0300, PenaL
Post by PenaL
[...]
Vaikken olisikaan suoraan mittaamassa vaihejohtimen virtoja shuntin
ylitse, minä ainakin arvostaisin kelluvaa skooppia.

Hajakapasitanssit aiheuttavat kaikennäköisiä 50 Hz hurinaongelmia
ADC+USB+läppäriviritelmissä. Tässä mielessä joku triviaali rauta voisi
olla paras ratkaisu.