sivuleikkurit
Jouko Holopainen
2011-10-26 10:37:13 UTC
Mistä/mitkä hyvät sivuleikkurit?

Jotkut tään tyyliset:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=80-542-02&toc=18756

Paitsi "hieman" halvemmat (sanotaan alle 50).

Sais kestää jonkin verran pianolankaa ja en pahastu jos kestää 2.5
neliön kuparia.

nimim "edelliset paskaks kun näytti vähän kovempaa lankaa"
--
@jhol

www.iki.fi/jhol
Jeppe
2011-10-26 10:57:02 UTC
Post by Jouko Holopainen
[...]
Ei samat sivarit sovi hienomekaniikkaan ja pianolangan leikkuuseen.
Linstromejä on itsellä käytössä. Juuri leikkasin kynnet 8150 mallilla.
Mistäpäin pitäisi saada? Tuolta posti tuo tietysti mihin vaan:
http://www.partco.fi/luettelot/sivut/164.pdf
Markus Konster
2011-10-26 12:52:38 UTC
Post by Jeppe
Ei samat sivarit sovi hienomekaniikkaan ja pianolangan leikkuuseen.
Linstromejä on itsellä käytössä. Juuri leikkasin kynnet 8150 mallilla.
Itsellä on muutamat ainakin 15 vuotta vanhat Sanvikin sivuleikkurit ja
näyttää pahasti tuolta Lindströmilta. Ovat vielä täydessä iskussa ja
leikkaavat vaikka paperia. Erikseen sitten jotkut Motonet-malliset
isommat sivuleikkurit isompaan työstöön.

Ilman muuta tuollaiset ostaisin uudetkin, jos tarvetta tulisi.

Alla olevan linkin mukaan taitavat olla samat värkit, nimi vain muuttunut:

http://www.ausoptic.com/catalog/partdetail.aspx?PartNo=263007

-
Markus
McJukeH
2011-10-26 13:18:18 UTC
Post by Jeppe
Post by Jouko Holopainen
[...]
Oulusta noita saa Elfalta, maksaa kylläkin 60.
Mutta oikein käytettynä ovat ikuiset.
Minullakin useampi tuollainen jo lähes 20 vuotta vanhoja ja
edelleen leikkaavat ongelmitta.
Jouko Holopainen
2011-10-26 14:08:30 UTC
Post by Jeppe
Ei samat sivarit sovi hienomekaniikkaan ja pianolangan leikkuuseen.
Ei tarvi kestää pianolangan leikkuuta, mutta olisi ihan kiva että jos
jotain vähän kovempaa kokeilee niin ei tuu terään koloa nollavoimalla.
Post by Jeppe
Linstromejä on itsellä käytössä. Juuri leikkasin kynnet 8150 mallilla.
Kynsienleikkuuseen ne mullakin :-)

Nykyiset leikkasi erinomaisesti, mutta siten oli jokin kovempi rauta ja
kolo tuli - enkä käyttänyt voimaa (kun huomasin ettei pysty).
Post by Jeppe
http://www.partco.fi/luettelot/sivut/164.pdf
Eiköhän toi kelpaa.
--
@jhol

www.iki.fi/jhol
Ippe
2011-10-27 08:02:19 UTC
Post by Jeppe
http://www.partco.fi/luettelot/sivut/164.pdf
Eiköhän toi kelpaa.
Todennäköisesti tarvitset eri leikkurit kuparille ja teräkselle, hyviä ei
kannata pilata väärinkäytöllä.

-Ippe
-=A.McYnen=-
2011-10-27 13:18:09 UTC
Post by Ippe
Todennäköisesti tarvitset eri leikkurit kuparille ja teräkselle, hyviä ei
kannata pilata väärinkäytöllä.
-Ippe
Mietin, että onko tuollaisissa >50:- sivuleikkureissa tosiaan
jotain niin erinomaista, että sen kannattaa maksaa ?
Toki jos nuo tulee jatkuvaan ammattikäyttöön niin eihän eron
tarvitse olla isokaan kun se kannattaa, ja onhan jossain hommissa
työkalujen arvo satojatuhansia, ja silti se hankitaan.
Ja tässä nyt sitten puhun tuollaisista keskihintaisista kohtuu laatu
työkaluista, ei mistään parin euron kiinalais krääsästä. Niiden
kanssa ei tule kun paha mieli.

Itse olen kuitenkin pärjännyt hyvin noilla kympin-kahden leikkureilla
eikä ne ihkinä vielä ole kulumalla loppuneet. Esim tommoisia:
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=92_675
Hölmöilyllä ja hukkaamalla niitä sitten on kadonut epälukuinen määrä.

Toki jos tuollaiset huippueikkurit kestää pianolangan ja pikku pulttien
katkomista niin se on jo hyvä peruste, mutta silti pitäisin pakissa
edes parit vähän eri henkiset leikkurit.
Mika Iisakkila
2011-10-27 13:32:45 UTC
Post by -=A.McYnen=-
[...]
Pieneen ja tarkkaan elektroniikkatyöhön (vaikkei sen kummempaan kuin
DIL-koteloiden irrottamiseen katkomalla lutikasta jalat, jottei
piirilevy tärvelly) on pakko olla kunnolliset, ohutkärkiset leikkurit.
Ne maksavat väkisin jonkin verran, ja idioottihan pitää olla, jos
niillä samoilla leikkureilla lähtee jotain aitalankoja tai edes
puolitoistaneliöisen MMJ:n johtimia katkomaan. Siihen riittää -- ja
tarvitaan -- ne halvemmat, selvästi järeämmät leuat.
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.
Jouko Holopainen
2011-10-27 15:42:21 UTC
Post by -=A.McYnen=-
Itse olen kuitenkin pärjännyt hyvin noilla kympin-kahden leikkureilla
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=92_675
Hölmöilyllä ja hukkaamalla niitä sitten on kadonut epälukuinen määrä.
Joo, mua vaan vit*aa kun "hyvät" leikkurit menee paskaks heti
pienelläkin "hölmöilyllä". Uusien ostamiseen menee aikaa ja vaivaa
paljon enemmän kuin 50€ sivuleikkurit maksaa.

Tää tarkoittaa että satunnaiseen ~1mm halkaisijan lankaan voi KOKEILLA
jaksaako leikkuri ilman että leikkuriin tulee 100g voimalla kolo. Suurin
osa vastaantulevasta on kuitenkin 8.8 rautaa, mutta joskus joku on
varmaan pelkästään mua kiusatakseen pistanyt 10.9 tai vieläkin kovempaa.
Post by -=A.McYnen=-
Toki jos tuollaiset huippueikkurit kestää pianolangan ja pikku pulttien
katkomista niin se on jo hyvä peruste, mutta silti pitäisin pakissa
edes parit vähän eri henkiset leikkurit.
Totta kait, en minä millistä pianolankaa kalliilla pihdillä viitsi
yrittääkkään. Saatanpa ottaa Dremelin moiseen. Ei sivuleikkureilla edes
saa reilua millistä pianolankaa poikki (ellei oo jotkut voimapihdit).
--
@jhol

www.iki.fi/jhol
-=A.McYnen=-
2011-10-27 17:24:55 UTC
Post by Jouko Holopainen
Post by -=A.McYnen=-
[...]
Juu ymmärrän tuonkin, ja olen itsekin monet leikkurit pilannut noissa
"kokeiluissa". Nykyään olen tyytynyt siihen että keikkapakissa on nytkin
ainakin kolmet jos ei neljät leikkurit. Yhdet niistä on sitten sitten ne
"paremmat" pikkuleikkurit, joilla ei "koskaan" edes kokeilla hullutuksia.
Noh,,,, silti ne paremmat saa uusia kerran kaksi vuoteen, kun tulee
kumminkin kokeiltua. 95% hommista sitten tehdään niille edellisillä
paremmilla kaluilla.

Ihan sama filosofia koskee mulla oikeastaan aika monia perus
työkaluja... paitsi isompia ruuvareita yms, joita ei kehtaa kantaa
pakissa monia kappaleita, joten ne on pakko olla parasta laatua mitä
paikallisesta loytyy.
Mikään ei meinaan ketuta niin tukevasti kun se, että toiseksi viimeistä
ruuvia avatessa lapualais ruuvarista tulee ropelli...
McJukeH
2011-10-26 13:09:04 UTC
Post by Jouko Holopainen
[...]
Ehdottomasti keltapäiset Lindstömit, ne kestää ja kestää
ja ne kestävät myös ohutta pianolankaakin.
Seppo Nurmi
2011-10-27 07:11:52 UTC
Minulla on useita Lindströmin pihtejä ja leikkureita. Vanhimmat ovat
vuodelta 1975 ja vielä toimivat kuin uutena. Olen omaan käyttöön ostanut
vain kelta- ja valkokahvaisia. Maksavat mansikoita, mutta kestävät
isältä pojalle. Itselläni tosin on vain vävypoika.

Aivan varmasti löytyy myös muita merkkejä, mutta aika usein hinta ja
laatu kulkevat käsi kädessä. Tässä tapauksessa kun ei tarvitse maksaa
muotoilulisää. Sivuleikkurit kun eivät ole Aallon tai Armanin
suunnittelemia.

Seppo Nurmi
Seppo Nurmi

Seppo Nurmi
Näsä
2011-10-28 15:02:47 UTC
[...]
Seuraavan kerron, ja mielessäni vitsi mikä vitsi.
Sivuleikkureita päätyleikkureiden lisäksi täytyy olla monia.
"Lainasin takavuosina kauniisti pyytäjälle sivuleikkureitani
kysymättä sen tarkemmin käyttö tarkoitusta.
Pienen hetken jälkeen hän kysyi olisiko parempia sivuleikkureita
annoin paremmat, taas vartin päästä kysyttiin
eikö ole oikein kunnollisia sivuleikkureita...?
Annoin parhaat
Kun menin ulos katsomaan
kaveri nyppi talvirenkaistaan nastoja pois sivuleikkureillani."
Minkä opin me tästä saamme?
Älä väärinkäytä koskaan työkalua.
Äläkä koskaan anna sivuleikkureitasi henkilölle
joka ei tiedä mikä se on, ja mihin tarkoitukseen.
Itsekin leikkaan kynteni sivuleikkureilla ;)
Seppo Nurmi
2011-11-01 13:19:17 UTC
Silloin 70-luvun lopulla esimies herra tekniikan tohtori pyysi
sivuleikkureita lainaksi oikein viikonlopuksi. Sain ne takaisin terät
oikein kunnolla kolottuina. Niillä oli muotoiltu kaakeleita...

Siitä lähtien en ole lainannut lindstömeitäni kenellekään enkä aio
lainatakaan.

Seppo Nurmi
n***@supertel.fi
2011-11-02 09:20:31 UTC
   Siitä lähtien en ole lainannut lindstömeitäni kenellekään enkä aio
lainatakaan.
Aika harvaa työkalua uskaltaa lainata. Sivuleikkureista uskallan
lainailla vain bachkon järeitä pianolankapihtejäni. Olen saanut niisä
kahvan vääntymään käyttämällä konevoimaa (=ruuvipenkki) puristamiseen,
mutta nivel ja terät on vielä siinä kunnussa, että niillä saa
kuorittua ja leikattua ohuttakin kytkentälankaa. Mutta muotonsa takia
ne eivät mahdu minhinkään pieneen tilaan, eikä niillä saa katkastua
johtoa pinnan tasosta.

Noide spekseissä oli sallittu muistaakseni karkaistun 3 tai 4 mm
langan leikkaaminen. Litteään lankaan (ruohonleikkurin terä, ohut
litteä teräslanka) ei sitten riittänyt sormivoimat, vaan tuli
väännettyä kahvat.

Itse aikoinaan ostin myös halpoja leikkureita, sellaisia pellistä
prässätyn oloisia. Niissä on yksilöeroja, mutta valkkaamalla kaupasta
kunnollinen, saa ihan toimivan leikkurin vähäksi aikaa. Jos menevät
koloille, kieroon tai nivel huonoksi, niillä saa sen jälkeen tehtyä
vielä ei-tarkkaa hommaa. Noilla saa leikattua läpireikäkomponenttien
piuhat, ja dil-jalat, ja ne yllätten kestävät väärikäyttöä yhtä hyvin
kuin Lindströmmit.

Itse suosittelisin ostamaan hyvät ja halvat. Siis Lindströmmit ja
peltiteräiset, lisäksi sopivat pianolankapihdit, niillä voi leikata
kaikki ei-tarkkuustyöt ja kaapelit.

Yksi merkki, jota voi vielä kelua on Walther. Ainakin linjapihdit on
todella hyvät, tarkat, enkä ole saanut melko hennon oloisia kärkiä
vinoon, vaikka voimaa on kyllä käytetty. Vääntyvät kyllä, mutta
palaavat takaisin alkuperäiseen muotoonsa.
n***@supertel.fi
2011-11-02 10:16:02 UTC
Post by n***@supertel.fi
[...]
Siis mutkalliset kärkipihdit, joissa myös leikkuri. En vaan löydä
samaa netistä,
tuossa on jotain pihtejä.. Mutta eipä taida olla sama Walter tai
Walther:
http://www.walter-service.at/index.php?page=categorie&cat=49

TT-tools myy Walter Toolsin tuotteita:
http://www.tt-tools.fi/index_tiedostot/Page21159.htm
http://tttools.websites.fi/Tuotteet (toimvampi sivu)

http://www.tyokalutuonti.fi/tkt/products

ja
http://www.fms-tools.fi/index.php/edustukset/
edustuksessa toinen Walter, pora- ja työstötyökalujen valmistaja..
PenaL
2011-10-27 07:37:29 UTC
Post by Jouko Holopainen
[...]
Niihin vihreäkahvaisiin törmäsin silloisella Strömbergin ( nyk ABB )
elektroniikkatuotanto-osastolla jo muistaakseni 70-luvun lopulla. Siellä
oli - aivan oikein - tehty periaatepäätös, että työvälineiden tulee olla
hyviä. Todella hyviä ja kestäviä leikkureita. Mm. niistä ja muutamista
muista varoiteltiin, että jos hukkaa, joutuu maksamaan osan, rikkinäiset
toki vaihdettiin ehjiin. Olivat silloinkin hirveän kalliita.

Yleensäkään, köyhän ei kannata ostaa halpaa. Jos taas saa hyvää
edullisesti on toinen juttu...:-)

Sivuleikkurit, kuten muutkin työvälineet, kannattaa valita käytön
mukaan. Yleensä, jos eivät kestä, on valittu liian heiveröiset välineet
ko. hommaan. Ja, jos lohkeaa, on materiaali ollut turhan kovaa, esim.
karkaistu turhan kovaksi. Tai, jos vääntyy tai terät/kärjet eivät kestä
kulutusta vaan painuvat, on materiaali liian pehmeää. Parhaat joustavat
hieman, mutta pitävät muotonsa ja leikkuuosa on karkaistu kovemmaksi
kuin muu osa pihdeistä.
Joskus on sattunut käsiin (ilmeisesti halvasta tarvikesarjatsa tms )
peräisin olevia linjapihdin tai sivuleikkurin näköisiä kapineita, jotka
ovat menneet kasaan ( = kahvaosat painuneet yhteen ) ensimmäisellä
kunnon puristuksella kuin muovailuvaha, enkä kyllä ole niitä vahvimpia
voimanostajia tms.
Ehkä karkaisu unohtunut tms...

-Pentti

-pentti