Sähkömoottorien tehot/jännite ( sähköskootteri )
Matti Haven
2006-06-11 12:04:46 UTC
Kiinnostaisi sähkömoottorien hyöty suhteessa jännitteeseen.

12v, 24v, 48vdc ja 230v vac.

Olen tekemässä tuollaista pientä sähköskootteria ja siinä on
nyt 12v auton starttimoottori joka ottaa virtaa yli 150A
ja kuumenee valtavasti mutta ei jaksa kuljettaa kovinkaan kummoisesti.
Minulla on siinä 12v 75ah Biltema huoltovapaa akku,
josta tehoa tulisi siis 900 Wh.

Yleensänhän skoottereissa käytetään vähintään 24v voltin akkuja.

Minulla olisi kaapissa invertteri 230v 300w, jolla voisin käyttää
tavallista porakonetta moottorina mutta ongelmana on se ettei invertteri
anna yhtään yli 300w:n tehoja ja kuormitettuna pora ottaa reilusti yli.
e***@dlc.fi
2006-06-11 13:00:46 UTC
Post by Matti Haven
[...]
Tutustu esim. itsevetävien golfkärryjen moottoreihin, niissä on
kierroksia tosi paljon ja hammasvälltyksellä saadaan kierrokset
sopiviksi ja vääntöä on, kiipee vaikka puuhun jos ote pitää. Eli
kierroksia paljon 6000 ylöspäin ja välitystä niin jo kulkee
skootteri. Biltemassa on jotain golfjärryjä.
Jack
2006-06-11 13:05:38 UTC
Post by Matti Haven
[...]

Myös sähkökäyttöisissä pyörätuoleissa on sopivia moottoreita.

JMK
Matti Haven
2006-06-11 19:31:52 UTC
Post by e***@dlc.fi
[...]
Mutta niissä nopeus onkin kävelyvauhtia?
Niin olisi mutta hinta on huima..
e***@dlc.fi
2006-06-12 07:49:45 UTC
Post by Matti Haven
Post by e***@dlc.fi
[...]
Et nyt ymmärtänyt minua oikein, en tarkoittanut että laittaisit
suoraan golfkärryistä sitä skooteria mutta ajatus miten voit sen
toteuttaa. Ota mallia, esimerkiksi golfkärry rakenteesta eli moottori
missä on kierroksia noin 6000 - 10000 ja välitys sopivaksi että
tukka hulmuaa.
Olen korjaillut noita kärryjä ja voin kyllä sanoa että juoksea saa
ja kovaa parhaimpienperään, siinä on aika hyvin toteutettu nopeuden
säätö.
Matti Haven
2006-06-12 14:25:12 UTC
Post by e***@dlc.fi
[...]
Mistähän niitä moottoreita/rattaistoja sitten saisi halvalla?

Esim. starttimoottori maksoi 20e..

Nyt minulla on moottorille kaksi hihnapyörää tehtynä,
kunhan saan laitteen kokoon ja hihnat hommattua niin näkee että kulkeeko..
Enempää kuin kaksi ei oikein mahdu.
Jari Kaija
2006-06-12 08:35:25 UTC
Post by Matti Haven
Yleensänhän skoottereissa käytetään vähintään 24v voltin akkuja.
Jännite korkealle, virta alhaalle. Tuossa rakentelin työn puolesta
juurikin sähköskootterista, tehdasvalmisteisesta, alunperin tämmöinen:
<http://www.evtworld.com/scooters_4000e.asp#> messukamppeen.

Vehkeessä on hyytelöakkuja 4 kipaletta, toimintamatka noin 40km
kertalatauksella, akkujännite 48 volttia.

Tähän meitin leluun tuli vain mittariston tilalle värinäyttö, miniPC,
softaa, LIN-ajoneuvoväylä. Mukava ajella ja kuunnella MP3:sia,
katsella parkissa leffoja ja ajaessakin on viimosen päälle hieno
"mittaritaulu". Kuviakin on, jos joku haluaa.
Matti Haven
2006-06-12 14:16:28 UTC
Post by Jari Kaija
Jännite korkealle, virta alhaalle. Tuossa rakentelin työn puolesta
Mutta onhan korkeampaan jännitteeseen muutakin syytä kuin virta,
esim. hyötysuhde?
Post by Jari Kaija
<http://www.evtworld.com/scooters_4000e.asp#> messukamppeen.
Tuo on jo hieman eri luokkaa kuin minun "skootteri"
joka on potkulauta jossa on penkki..
Post by Jari Kaija
Vehkeessä on hyytelöakkuja 4 kipaletta, toimintamatka noin 40km
kertalatauksella, akkujännite 48 volttia.
Ei nuo akut mitään kovin isoja voi olla,korkeintaan 20ah.
Miten siinä voi virta riittää tuollaiseen matkaan?
Vaikuttaako pwm kontrolleri asiaan?

"BRUSHED 48V 3500 Watts" = 73A..
Jari Kaija
2006-06-12 20:05:05 UTC
Post by Matti Haven
Ei nuo akut mitään kovin isoja voi olla,korkeintaan 20ah.
Sitä luokkaa.
Post by Matti Haven
Miten siinä voi virta riittää tuollaiseen matkaan?
Vaikuttaako pwm kontrolleri asiaan?
Varmasti. Ja se, että moottori on alennusvaihteinen, eli
tarvii kyllä jännitettä toimiakseen, mutta kierroksia on
omasta takaa reippaasti takavanteen sisällä ja mennään
pienillä virroilla. Kun kontrolleria taannoin tutkin, niin
jessus, että oli sällit saaneet sälää sisälle. Ei edes yksi
prosu riittänyt :-)

No laturi/poweri simahti sitten tuosta tietenkin messuilla
ja eikun värkkäämään uutta sisuskalua entisen hakkuri-
vermeen tilalle. Nyt on "analoginen" kampe ja hoitaa
latauskäyrät kuten asiaan kuuluu.
Markus
2006-06-13 00:21:26 UTC
Post by Jari Kaija
Kuviakin on, jos joku haluaa.
Tuuppaa johonkin, niin suuri yleisö pääsee näkemään ko laitteen.

Markus
Jari Kaija
2006-06-13 05:54:26 UTC
Pistän tuonne finet.binaries.kuvat.
Katti
2006-06-13 14:45:33 UTC
Post by Matti Haven
Kiinnostaisi sähkömoottorien hyöty suhteessa jännitteeseen.
12v, 24v, 48vdc ja 230v vac.
Sähkömoottorin hyötysuhde ei suoranaisesti riipu jännitteestä
mutta tietenkin pienellä jännitteellä tulee virroista suuria
ja siten elektroniikakin täytyy mitoittaa suurille virroille.

12V jännitteellä jo 1KW vaatii lähes 100A kun 230VAC se on enää
noin 4A
Post by Matti Haven
[...]
Sähkömoottorin hyötysuhteen voi laskea helposti
Sisäänmenoteho P=U*I ja taas ulostuloteho momentti*nopeus

Sähkömoottorin antama teho ja hyötysuhde riippuu mm. moottorin
pyörimisnopeudesta. Jos moottori on paikallaan on ulostuloteho
nolla koska nopeus on nolla mutta sisään menee hyvin suuri
virta ja perusfysiikastahan tiedämme minne se teho silloin joutuu.

Optiminopeudella pyöriessään hyötysuhde on erittäin hyvä mutta
k.o fysiikan laialaisuuksista johtuen menee nollaan kun moottori
on joko pysähdyksissä laitteen lähdössä liikkeelle tai kun
se pyörii vapaana ilman kuormaa.

Käytännössä moottorilla pitää olla hakkurityyppinen virranransäätö
joka rajoittaa maksimivirrran.
Post by Matti Haven
[...]
Invertteristä ei oikein ole mitään hyötyä porakoneen moottorille
kun nuo porakoneen moottorit ovat yleensä yleisvirtamoottoreita
eli siis käytännössä samoja kuin sarja-tasavirtamoottori.

Katti
Matti Haven
2006-06-13 18:31:44 UTC
Post by Katti
Sähkömoottorin hyötysuhde ei suoranaisesti riipu jännitteestä
mutta tietenkin pienellä jännitteellä tulee virroista suuria
ja siten elektroniikakin täytyy mitoittaa suurille virroille.
Eikö häviöt ole aina suuremmat pienellä jännitteellä,
johtuen käämilangan vastuksesta?
Post by Katti
[...]
Joo, just se liikkeellelähtö on ongelma.
Post by Katti
Käytännössä moottorilla pitää olla hakkurityyppinen virranransäätö
joka rajoittaa maksimivirrran.
Minulla on 25mm2 johdot jotka toimii vastuksena...
Tarkoittaa mitä?

Ainakin se sillä hyvin käy..
s***@gmail.com
2014-02-01 21:53:32 UTC
Katti re:12v jännitettä käytettäessä 1kw vaatii lähes 100a kun 230VAC se vie vain 4a

Niin mulla on 1,1kw sähkömoottori (230v) ja 12v akku 45ah-50ah nii kannattasko mun hankkia inventteri (rakentelen ns mopoautoo omalle pihalle ajettavaksi) niin saisin akun kestää kauemmin????? Vastauksia kiitos jo etukäteen
Asko Ikävalko
2014-02-02 06:48:19 UTC
Post by s***@gmail.com
kannattasko mun hankkia inventteri
Tottakai! :D

Sillä saat kätevästi "muutettua" akkusi 230 V jänniteluokkaan.

230 V 50 Ah akusta irtoaa energiaa 11,5 kWh, kun taas
12 V 50 Ah akusta irtoaa energiaa vain 0,6 kWh.

Päivän kompakysymys kuuluu vaan, että miksiköhän kaikki autonvalmistajat
eivät ole ymmärtäneet laittaa inverttereita muuttaakseen auton
sähköjärjestelmäksi 230 V? :) :)

Päivän asiakysymys puolestaan kuuluu, että miksi kaikki kännykkä- ja
läppärivalmistajat aina mainostavat milliampeeritunteja, kun kertovat
akkujensa kapasiteetista? Noissa laitteissa kun käytetään hyvinkin eri
jännitteitä, niin olisihan wattitunti paljon parempi vertailuyksikkö.
Nyt vasta ihan viimeisen parin kolmen vuoden aikana on ruvennut Wh
yksikköäkin näkymään laite-esitteissä.

-Asko
Juhani Varemo
2014-02-02 17:17:04 UTC
Post by Asko Ikävalko
[...]
Oikeastaan kaikki Ah- ja Wh -lukemat ovat käyttäjälle melko merkityksettömiä
ellei tiedetä laitteen tehontarvetta. Virtapihi laite voi pärjätä
pienemmällä akulla pidempään kuin tehosyöppö laite isolla akulla.

Jossain akkuporakoneissa akun energiamäärä korreloi ehkä parhaiten
työmäärään jonka kertalatauksella pystyy tekemään.

Läppäri- ja puhelinpuolella laitteen toiminta-aika on ehkä hyödyllisin,
mutta sekin on erittäin epämääräinen kun ei kai ole olemassa mitään
normitestiä jossa tuo mitattaisiin. Käyttötapa, päällä olevat toiminnot ja
ympäristö (esim puhelimessa kentän voimakkuus ja lämpötila) vaikuttavat
suuresti saavutettavaan toiminta-aikaan.

<juhani>
Pauli Perälä
2014-02-05 08:10:08 UTC
Post by Asko Ikävalko
Päivän asiakysymys puolestaan kuuluu, että miksi kaikki kännykkä- ja
läppärivalmistajat aina mainostavat milliampeeritunteja, kun kertovat
akkujensa kapasiteetista?
Niin, parempi olisi kyllä puhua prosenteista, kuten "asiantuntijamme"
Petteri tekee kun testailee eri merkkisten puhelimien akkujen kestoa:

http://bittimittari.blogspot.fi/2013/12/jollan-akkukesto-luvattoman-heikko.html

Taustaa: Omassa puhelimessa (Nokia N9) nuo prosentit saattaa kasvaa
vielä laturista irrottamisen jälkeenkin (jos siis irrottaessa alle 100%).
Samoin voi käydä ulkoilemasta tullessa kun puhelin tuodaan kylmästä
lämpöiseen, sekä puhelun jälkeen. Toisinpäinkin on käynyt, kun nykäisee
puhelimen laturista irti akun tultua täyteen, tippuu lukema muutamassa
minuutissa viidellä prosenttiyksiköllä. Eli akku ei ollutkaan vielä ihan
täynnä. Että en ihan hirveästi luottaisi moisiin lukemiin.

- Pauli
s***@gmail.com
2014-02-07 21:30:32 UTC
Mistä saisi halvalla inventterin joka kestäisi ton 1,1kw moottorin?
Jouko Holopainen
2014-02-08 14:47:03 UTC
Post by s***@gmail.com
Mistä saisi halvalla inventterin joka kestäisi ton 1,1kw moottorin?
Invertterin? Eikö 22V riittäisi?

https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18539__Turnigy_L4255_500_Brushless_Motor_1100w_.html
--
@jhol

www.iki.fi/jhol
u***@downunder.com
2014-02-08 15:28:38 UTC
Post by s***@gmail.com
[...]
Oletko katsonut, löytyisikö jostain vanhasta persukoneesta sopivia
osia ?

Sieltä varmaan löytyisi kohtuutehoinen moottori, joka toimii molempiin
suuntiin varsin suuresti vaihtelevalla nopeudella (pesu/linkous).

Sen tehoelektroniikka olisi varmaan sellaisenaan käytettävissä,
vaatinee 300-350 Vdc syötön).

Valitettavasti nykyiset pesukoneohjaimet ovat turhan hyvin
integroituja, jotta niistä olisi jotain iloa muissa käytöissä, mutta
joissain vanhemman polven malleissa moottorinohjaus saattaa olla
erillisenä, jolloin sitä voisi hyödyntää rakentamatta omaa ohjainta.
s***@gmail.com
2014-02-09 18:01:55 UTC
Minulla on jo moottori joka toimii 230 voltilla tarvitsisin vain inventterin mistä saisi käytetyn halvan inventterin moottori 1,1kw?????
Ismo Salonen
2014-02-09 19:32:05 UTC
Post by s***@gmail.com
Minulla on jo moottori joka toimii 230 voltilla tarvitsisin vain inventterin mistä saisi käytetyn halvan inventterin moottori 1,1kw?????
Tuossa ei ole mitään järkeä. Tehoa hukkuu invertteriin ja tuskin
moottorisi on suunniteltu laajalle nopeusalueelle, vai onko ?
Kannatta aloitta projekti toisesta suunnasta, tutustua valmiisiin
toteutuksiin ja sitten soveltaa niistä saatuja oppeja, teoriaan
tutustumista unohtamatta.

Ihan kivahan noiden kanssa on värkkäillä mutta realiteetit kannattaa
ottaa huomioon. I

ismo
John Smith
2014-02-09 19:44:13 UTC
Post by Ismo Salonen
Post by s***@gmail.com
[...]
Mulla on ykz vähän ajettu scaletrix
--
Minä *en* ole piiperö.
Virheät - De Fela.
Hyödytön pakkå-ruåtsi vittuun Suomen kouluista.
Jouko Holopainen
2014-02-10 07:47:53 UTC
Post by s***@gmail.com
Minulla on jo moottori joka toimii 230 voltilla tarvitsisin vain inventterin mistä saisi käytetyn halvan inventterin moottori 1,1kw?????
Nuo RC vehkeiden kilowattiluokan moottorit maksaa vähemmän kuin
kilowatin invertteri. Hyötysuhdekkin lienee radikaalisti parempi.
--
@jhol

www.iki.fi/jhol
s***@gmail.com
2014-02-10 18:17:50 UTC
Se on vanhan vesipumpun moottori, akkuporakone minulla on siinä ollut mutta jaksaa mennä 10 minuuttia kun loppuu akku ja kuumenee ettei kärsi pitää kii, mistä saisi sitten 12 voltin sähkö moottorin joka jaksaa mennä helposti ainakin 500w?
Jouko Holopainen
2014-02-10 20:07:50 UTC
Post by s***@gmail.com
[...]
http://www.hobbyking.co.uk/hobbyking/store/__25140__Turnigy_TrackStar_Waterproof_1_10_Brushless_Power_System_3520KV_80A.html

Tuossa on moottorinohjain (ESC) mukana, eli lisäksi tarvit PWM lähteen
(servotesteri samaisessa kaupassa n. kympin).

Lyijyakku ei ole paras lähde jos vedät 500W (~40A). LiPo akut ovat
paljon parempia (m.m. annetut Ah arvot lähempänä todellisuutta).
--
@jhol

www.iki.fi/jhol
John Smith
2014-02-10 20:13:36 UTC
Post by Jouko Holopainen
Post by s***@gmail.com
[...]
Väittäisin, että tuollaisilla pikkuakkukäyttöön tarkoitetulla
moottorilla ei pääse edes kiskalle, ennen ylikuumenemista.
660 W nyrkinkokoiseen mötikkään sulattaa sen alle tunnissa.
Jouko Holopainen
2014-02-10 20:47:11 UTC
Post by John Smith
Post by Jouko Holopainen
Post by s***@gmail.com
[...]
Jos 500W jatkuvaa tehoa on sinusta "pikkuakkukäyttöä", niin tässä sitten
vähän "isommille akuille"
<http://www.bphobbies.com/view.asp?id=V450327&pid=C3882023>

Kannattaa huomioida, että moottorin hyötysuhde on 80 - 90%, eli jos otat
500W, varaudu 50-100W lämpenemiseen.

Nuo moottorit on suunniteltu kestämään jatkuvaa tehoa, kunhan jäähdytys
on hoidettu asianmukaisesti. Moottori pyörii "ihan kivasti" ja se
jäähdyttää tehokkaasti, mutta lisäjäähdytys on välttämätön.
--
@jhol

www.iki.fi/jhol
s***@gmail.com
2014-02-11 13:44:40 UTC
Eikö noi ole rc moottoreita jaksavatko muka 40kg autoa ja 40kg kuskia?
John Smith
2014-02-11 14:15:28 UTC
Post by s***@gmail.com
Eikö noi ole rc moottoreita jaksavatko muka 40kg autoa ja 40kg kuskia?
Lentohärvelin moottoreita näkyivät olevan.
Jumalattomasti kierroksia ja potkuri puhaltamassa jäähdytysilmaa läpi.
Autokäytössä sulanevat muutamassa aikayksikössä.
Jouko Holopainen
2014-02-11 16:02:26 UTC
Post by s***@gmail.com
Eikö noi ole rc moottoreita jaksavatko muka 40kg autoa ja 40kg kuskia?
Kyllä se on niin, että teholla mennään eteenpäin. Jos tehot riittää,
niin silloin mennään, jos ei riitä, niin ei mennä.

Ja kuten ehkä huomasit, aina kymmeneen heppaan löytyy - paljonko niitä
pappa tunturissa olikaan?

Vaihteisto vaatii suunnittelua, kierrokset moottorista ja jännitteestä
riippuen tuhansia tai kymmenia tuhansia kierroksia (per minuutti).

Lämmöntuotto lienee pienempi kuin nykyisellä moottorillasi, toki lämpö
muodostuu paljon pienempään mötikkään ja siten vaikeampi hallita.
--
@jhol

www.iki.fi/jhol
Asko Ikävalko
2014-02-11 16:21:53 UTC
Post by Jouko Holopainen
Ja kuten ehkä huomasit, aina kymmeneen heppaan löytyy - paljonko niitä
pappa tunturissa olikaan?
Mopoissa on kai 2 - 4 hp, nykyisin ehkä jopa 2 - 4 kW.

Muistaakseni sähköavusteisen polkupyörän moottori saa olla max 500 W
(vai oliko 250 W?). Sellaista olen joskus koeajanut ja moottori jaksoi
kyllä hyvin vetää tasamaalla Tunturin retkifillaria ja 80 kg kuskia,
vaikken pyöritellyt polkimia kuin näön vuoksi. Jyrkässä ylämäessä piti
kyllä itsekin kevyesti polkea, mutta ei tarvinut muistaakseni edes
nousta seisomaan.

-Asko
Juhani Varemo
2014-02-11 21:41:17 UTC
Post by Jouko Holopainen
Vaihteisto vaatii suunnittelua, kierrokset moottorista ja jännitteestä
riippuen tuhansia tai kymmenia tuhansia kierroksia (per minuutti).
Kovin suurille kierroksille hyvällä hyötysuhteella toimivan kevyen ja
simppelin alennusvaihteen tekeminen on kyllä melko haastavaa. Joku 20 000 on
huima nopeus suhteessa pyörän akselille haluttuun nopeuteen. Suhde on
karkeasti luokkaa 1:100.

Toimisikohan useampiportainen hammashihnakäyttö tuossa? Sen häviöt eivät ole
pahat, ja sen pystyy tekemään itse standardiosista.

<juhani>
Jouko Holopainen
2014-02-12 05:03:06 UTC
Post by Juhani Varemo
Post by Jouko Holopainen
[...]
Minulla ei ole kokemusta, vielä, moisista, mutta itse aion tehdä
muutamaportaisen 2x - 10x hammasratasvaihteen. Olen *kuvitellut* että
hihna syö enemmän tehoa kuin hammasratas. Ja että ruuvivaihde on myös
melko tehoton. En tiedä.

Asiaani helpottaa, että minulla on jo yksi 10x vaihde. Olen myös
purkanut yhden akkuporakoneen - niissä on planeettavaihteita joilla saa
melko hyvän välityssuhteen pieneen tilaan. Kestänee myös paremmin
vääntöä kuin yksi hammasratas.

Löytyy noita hammasrattaita melkoinen valikoima, moottoriin (pinion)
helposti 10-25 hammasta ja sitten 40-100 hammasta toiseen päähän (spur).
--
@jhol

www.iki.fi/jhol
Juhani Varemo
2014-02-12 07:29:37 UTC
Post by Jouko Holopainen
[...]
Ruuvivaihde lienee noista huonoin. Hammashihnalla ja perinteisillä
hammaspyörillä ei ole suurta eroa. Riippuu tehoalueesta, välityssuhteesta,
hammasvaihteen voiteluratkaisusta jne. Johonkin 95% luokkaan pitäisi
hihnallakin päästä kyllä, optimissaan kai jopa 98%.

Hihnan muita etuja on voitelun ja huollon tarpeen puuttuminen, kunhan pitää
puhtaana. On myös äänetön, hiukan pehmentävä ja antaa akselien sijoittelulle
vapaamat kädet. Suunnanvaihto taas ei helpolla onnistu jos sellaista
tarvitaan. Halpoja eivät hammashihnapyörät ja -hihnatkaan ole.
Post by Jouko Holopainen
[...]
Planeettavaihde on kyllä fiksu, useampi perättäinenkin menee melko pieneen
tilaan ja on kestävä. Toki jos mennään 10 kW luokkaan niin sitten sellaista
ei enää ole helppoa löytää omasta romuläjästä. Reilusti isompia löytyy taas
työkoneiden voimansiirroista, myös valmiita planeettatyypin napavaihteita
pyörineen kaikkineen jos ottaa koko akselin.
Post by Jouko Holopainen
Löytyy noita hammasrattaita melkoinen valikoima, moottoriin (pinion)
helposti 10-25 hammasta ja sitten 40-100 hammasta toiseen päähän (spur).
Ajattelitko tehdä oikein öljykylpyisen vai kuivemman mallin?

Helppo vaihtoehto tuollaiseen hitusen isompaan DIY-kulkineeseen voisi olla
mopon tai mp:n vaihteisto. Jos sellaisia sattuu siis nurkissa pyörimään.

Tässä on kyllä aika niukasti elektroniikka-aiheista juttua enää...

<juhani>
Jouko Holopainen
2014-02-12 11:23:36 UTC
Post by Juhani Varemo
Post by Jouko Holopainen
Löytyy noita hammasrattaita melkoinen valikoima, moottoriin (pinion)
helposti 10-25 hammasta ja sitten 40-100 hammasta toiseen päähän (spur).
Ajattelitko tehdä oikein öljykylpyisen vai kuivemman mallin?
Kuivan.

Teen jotain jota ei ole ennen tehty, joten tarkka tehontarve on
epäselvä, lähteestä riippuen 0.5hp - 3kW. Kokeilen ekana kilowatin
moottorilla (oli halpa), jos se ei riitä ostan tehokkaamman. Tehoa
tarvin n. kaksi minuuttia, joten jäähdytys ei ole suurin ongelma.
Post by Juhani Varemo
Helppo vaihtoehto tuollaiseen hitusen isompaan DIY-kulkineeseen voisi olla
mopon tai mp:n vaihteisto. Jos sellaisia sattuu siis nurkissa pyörimään.
Nuo ei sovi mun sovellukseen, painavat liikaa. Lisäksi en tarvitse
vaihtuvia vaihteita, kiinteä riittää vallan mainiosti.
Post by Juhani Varemo
Tässä on kyllä aika niukasti elektroniikka-aiheista juttua enää...
Löytysköhän jostain 12V -> LiPo (~40V) laturia? Tai auton laturia jossa
on sekä 12V että isompi lähtö?

Saadaan elektroniikkaakin juttuun :-)
--
@jhol

www.iki.fi/jhol
s***@gmail.com
2014-02-14 20:44:15 UTC
Oletteko kuullut semmoisen jutun että kun jatkojohdon laittaa itseensä kiinni ja tökkää sinne yhteen reikään zipon kai se on se mikä antaa kipinän nii se alkaa tuottaa itselleen virtaa onko kokemuksi olis aika kätevä 230v käytettäessä jos toimii en ole vielä itse kokeillut
s***@gmail.com
2014-02-14 20:44:16 UTC
Asko Ikävalko
2014-02-15 08:38:30 UTC
Post by s***@gmail.com
[...]
No nyt tuli vahvistus sille, etten minä ihan turhaan kirjoittanut
tuollaista "kieli poskella vastausta" ollessani ensimmäinen vastaaja
tässä viestiketjussa. Olihan se alkup. kysymyskin ilmiselvä trolli. :)

No saatiinhan tässä kuitenkin ihan hyvää keskustelua ja vinkkejä
mahdollisille muille "mäkiauton" rakentajille.

-Asko
s***@gmail.com
2014-02-24 15:22:54 UTC
entäs jos joka pyörälle laittaisin oman noin 200w moottorin voisiko toimia
s***@gmail.com
2014-02-01 21:53:43 UTC

s***@gmail.com
2014-02-01 21:53:43 UTC

s***@gmail.com
2014-02-01 21:53:45 UTC

s***@gmail.com
2014-02-01 21:53:51 UTC

Pekka Miettinen
2006-06-14 16:39:50 UTC
Post by Matti Haven
Olen tekemässä tuollaista pientä sähköskootteria ja siinä on
nyt 12v auton starttimoottori joka ottaa virtaa yli 150A
ja kuumenee valtavasti mutta ei jaksa kuljettaa kovinkaan kummoisesti.
Starttimoottorista saa mukavan leikkikalun, mutta moottori ei ole kovin
pitkäikäinen. Starttia kun ei ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön, niin
siitä on tilan säästämiseksi jätetty moottorin jäähdytys pois. Lisäksi
starteissa taidetaan käyttää yleisesti liukulaakereita, jotka eivät ole
käytössäsi pitkäikäisiä. Joten jos käytät starttia, niin laakerointi
pitäisi tehdä uusiksi ja jäähdytystä lisättävä tai ainakin laittaa
moottori hyvin jäähdytettyyn tilaan ja laittaa siihen
lämpötilanvalvonta.

Tasavirtalaturissa taitaa olla hieman parempi jäähdytys, mutta tehot
taitaa jäädä pieneksi. Voithan tietenkin miettiä jotakin kuorma-autojen
startteja.

Parhaan tuloksen (ja hintavan) saat hankkimalla jostakin kyseisiin
kulkupeleihin tarkoitetun moottorin. Vaihteisto on kova sana.
Post by Matti Haven
Minulla on siinä 12v 75ah Biltema huoltovapaa akku,
josta tehoa tulisi siis 900 Wh.
Noiden auton akkujen amppeeritunnit on ilmoitettu tietyllä purku -
palautumisaika -syklillä, joten jatkuvassa käytössä niistä saa vähennän
amppeeritunteja. Lisäksi ne ei taida kestää tuollaista jatkuvaa
purkamista. Lyijyhyytelöakku taitaa kestää jatkuvassa käytössä paremmin,
mutta Matti Käki voi varmaan tehdä sinulle paremman luennon aiheesta ;)
Post by Matti Haven
Yleensänhän skoottereissa käytetään vähintään 24v voltin akkuja.
Mitä suurempi jännite, niin sitä pienemmillä johdoilla selvitään ja
ohjausyksikössä voidaan käyttää pienempien virtojen takia halvempia
osia.
Post by Matti Haven
Minulla olisi kaapissa invertteri 230v 300w, jolla voisin käyttää
tavallista porakonetta moottorina mutta ongelmana on se ettei invertteri
anna yhtään yli 300w:n tehoja ja kuormitettuna pora ottaa reilusti yli.
Ei tuolla 300W:n invertterillä taida kovin lujaa päästä ;)

Kuitenkaan halvat käsityökalut eivät luultavasti kestä jatkuvassa
käytössä. Itse lähtisin ennemmin rakentamaan moottoria
kulmahiomakoneesta ja vaihteistosta, mutta taitaa isomman invertterin
hinnalla saada jo paremman moottorin alemmalla jännitteellä.

Lisäksi kannattaa huomioida lainsäädäntö, jos on tarkoitus ajella
ihmisten ilmoilla. Taitaa olla kyseessä mopo tai moottoripyörä ja
pitäisi maksaa sen mukaiset verot, laittaa pakolliset varusteet ja
varmistaa ajokorttiin tarpeeksi kirjaimia. Tai sitten yksinkertaisesti
vältellä poliiseja ;)

T: Pekka
Antti Lehtinen
2006-06-15 07:29:50 UTC
Oletko miettinyt polkupyörää rungoksi?
Niistä löytyy paljon vaihteita. Halvat hammasrattaat.
Osia saa mistävaan. Jarrut valmiina.
Kevyt paino. Voit antaa alkuvauhdit itse.
Kuormalaukkuihin akut, moottori tarakalle.
Voimanvälitys ketjuilla polkimien hammasrattaille jne.
Tällöin voit käyttää tosin vain 2ta 3sta kerroin vaihteesta.

"Matti Haven" <***@POISTAmbnet.fi> kirjoitti
viestissä:mFTig.1208$***@reader1.news.jippii.net...

Matti Haven
2006-06-23 09:45:53 UTC
Testasin skootteria kahdella hihnalla/hihnapyörällä ja starttimoottorilla (800w),
kulkee mäen ylös kun ottaa vauhtia mutta sammuu mäen päälle..
Ja kulkisi kyllä jos vaan virta riittäisi akussa.

Sitten kokeilin invertterillä ja porakoneella (280w),
kulkee tasaisella mutta ei mäkeä,invertteri vinkaisee..
Meinaan hommata 1000w:n invertterin niin voin ajaa
sillä 500w poraa ja 600w rälläkkää..
Pora ottaa max. 1200w kuormitettuna ja rälläkkä 1500w.
u***@downunder.com
2014-02-02 08:09:03 UTC
On Sun, 11 Jun 2006 15:04:46 +0300, Matti Haven
Post by Matti Haven
[...]
Starttimoottorissa on kommutaattori, saas nähdä kuinka kauan se kestää
jatkuvaa käyttöä, ennen kun taas pitää hiiliharjoja vaihtaa.
Post by Matti Haven
[...]
Porakoneet ovat harjallisia yleisvirtamoottoreita ja ne on rakennettu
yleensä ajoittaista käyttöä (max 10 min kerralla) ajatellen.

Akun riittävyys tietysti riippuu ajoprofiilista
(teho/nopeus/aikajakaumasta) ja miten se sopii valitun moottorityypin
ominaiskäyriin, erityisesti ajettuna vajaateholla.

Kannattaa katsoa kolmivaiheisia oikosulkumoottoreita, jonka jännitettä
ja taajuusmuutta ja kierrosaikaa voi säätää vapaammin.

48 V akusta saisi suoraan 17/29 V tähti/kolmiojännitteet, mutta tuskin
tuollaista moottoria suoraan saisi. 127/220 V moottoreita saa jo
paljon helpommin, mutta vaativat n. 360 Vdc syöton, joten lisäksi
tulee 48 Vdc/360 Vdc invertterin. Tavallisia 230/400 Vdc moottoreita
löytyy pilven pimein, mutta moottorikäytölle tarvitaan lähes 650 Vdc.
Noita välipiirin jännitteitä voi pudottaa muutaman kymmenen
prosenttia, jos tyydytään kanttiaaltoon sinin sijaan, mutta kantti voi
kuumentaa moottoria ja aiheuttaa melua.

Kolmivaihesyötössä pakki on myös helppo toteuttaa :-)

Hyvin pienillä akkujännitteillä ei juurikaan kannata käyttää
bipolaaritehotransistoreita, koska niihin hukkuu tuollainen 1 V
kynnysjännitteeseen, joka on jo lähes 10 % 12 V syöttöjännitteestä.
Korkeammilla jännitteillä voi vapaammin valita bipolaritransistorin ja
FETin välillä.

Matalilla jännitteillä ja siten suurilla virroilla täytyisi käyttää
mekaanisesti tuhteja ja siten kalliita transistoreita, joissa on
paksut liityntäjohdot. Veikkaisin, että 1 kW teholuokassa 48 V
syötöllä selviäisi TO-220 muovikuoritransistoreissa ainakin
perinteisessä kolmivaihekäytösä (6 tehotransistoria/FETiä).