Paristojen oudot hinnat
Otto J. Makela
2015-12-22 06:54:54 UTC
Eikös tämä ole nimityskysymys. Kyllä minulla kerrostalossa tulee
töpselista 230V, mutta kiuas ja keittiön uni on kolmessa vaiheessa ja
en ole asunut missään kerrostaloasunnossa, jossa näin ei olisi.
Minulla hella 230 voltilla. Tosin joku aika sitten tuli
kolmevaihevirta, mutta se on vain sähkötauluun asti. Remontissa vielä
pudottivat hellan 25 ampeerista 20 ampeeriin. En tosin ole huomannut
mitään ongelmia. [...]
Kolmivaihevirrassa jännite-ero vaiheiden välillä on 400 V. Mikäli hellan
sulakkeet vaihdettiin 25 A => 20 A, ei tästä muutoksesta pitäisikään
seurata mitään -- ainoa mikä voisi muuttua olisi että sulakkeet
alkaisivat melko säännöllisesti laueta.
En näe sen sähköauton tuomista kerrostaloasuntoon mielekkäänä kuin
poikkeustilanteissa.
En saata nähdä auton tuomista kerrostaloasuntoon mielekkäänä oikein
missään tilanteessa :-)
--
/* * * Otto J. Makela <***@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */
/* * * Computers Rule 01001111 01001011 * * * * * * */
Juhani Varemo
2015-12-22 09:41:58 UTC
Post by Otto J. Makela
En saata nähdä auton tuomista kerrostaloasuntoon mielekkäänä oikein
missään tilanteessa :-)
Hevostakin on kuulemma pidetty parvekkeella...

<juhani>
Juha Ruismäki
2015-12-22 12:03:29 UTC
[...]
Eikös tuossa lukenut, että huoneiston johdotuksia ei muutettu
ja hella on edelleen kytketty kaksivaiheiseksi. Yleensä
nykyaikaiset hellat on mitoitettu 16A sulakkeelle ja siksi
sulakkeen vaihto ei haitannut.

Juha
u***@downunder.com
2015-12-22 12:37:55 UTC
[...]
En tiedä kuinka vanhaan säikeeseen vastaan, mutta asun 1960 luvulla
rakennetussa talossa. Muutaman vuoden takaisessa putkiremontissa myös
sähköt uusittiin ja siinä vaiheessa myös sähköt uusittiin.

Sähköhellassahan on vain yksivaihekuormia (230 V) kukin maks. 2 kW
(keittolevyt ja uuni). Näiden päät tuodaan hellan takana olevaan
ruuviliittimeen, Asentaja voi sitten valita, laittaako nämä kaikki
kuormat yhteen saman 25-35 A yksivaihesulakkeen, vai pyritäänkö kuorma
jakamaan tasaisesti vaiheiden kesken. 2 kW keittolevy+2kW uuni
vaativat siten 20 A sulakkeet kussakin vaiheessa.

On muistettavaa, että sulake kestää tuplavirtaakin varsin pitkään, eli
vaikka kaikki 3-4 keittolevyä ja uuni ovat samanaiakisesti päällä
sulake kestää, kun keittolevyllä olevien keitosten kiehuttua
muutamassa mninutissa tehoa pitää pudottaa.