CFL värilämpötilat
Antti J Ylikoski
2012-01-09 13:28:34 UTC
Olen ollut ostelemassa kompaktiloistelamppuja olohuoneeseeni. Syy ei
ole energian säästö, vaan se, että pidän enemmän päivänvaloa
muistuttavasta valosta kuin traditionaalisten hehkulamppujen
punertavasta valosta.

Jostakin syystä nämä CFL-lamput on "standardoitu" niin, että (suurin
piirten) värilämpötilaltaan punaisimmat, 2700K lamput ovat teholtaan
11W, vähän valkoisemmat 3000K lamput ovat non 14W ja sitten ne, mitä
minä halusin ostaa, eli 4000K -- 4200K lamput ovat 20W tehoisia.

(Tavallisen hehkulampun värilämpötila on noin 2700K -- 3200K.)

Muuten hyvä, mutta tuo 20W CFL vastaa noin 85W hehkulamppua, ja siitä
taitaa tulla liikaakin valoa mun kattoplafondiin. Ei sekään ole sentään
tarkoitus, että kattolamppu jopa häikäisee.

Mistähän johtuu tuo "standardointi" siten, että päivänvaloa
muistuttavien, 4000K -- 4200K lamppujen pitää olla noin suuritehoisia?

(Ratkaisuhan löytyy ylläolevaan ongelmaan. Esim. 4 x 40W hehkulampuille
tarkoitettuun kattoplafondiin voi laittaa *kaksi* eikä neljä lamppua.
Mutta mua kiinnostaakin tuo värilämpötilojen ja tehojen "standardointi"
lainausmerkeissä.)

terv Antti Y.
Mikko Saukkoriipi
2012-01-09 13:52:11 UTC
[...]
Pienitehoisia lamppuja on ehkä perinteisemmin käytetty
tunnelmavalaistukseen, siellä minne halutaan paljon valoa halutaan myös
valkoisempaa.
Hannu Vuolasaho
2012-01-09 15:31:42 UTC
Post by Antti J Ylikoski
[...]
Itsehän olen ratkaissut näin: 964 loisteputket ja halogeeniä on katossa
tarjolla. Suututti, kun pelkillä loistelampuilla yhdet punaiset sukat
olivat ruskeat.

Lisäksi pöydällä on Pleomaxin kuori. 15W E27 Daylight 6400k 850lm
15W->67W tuollaisia juttuja tuosta voin lukea. Se on ihan jees lamppu.
Ei ainakaan nuo samat sukat ole väriviallisia. Lisäksi puuvärit
näyttävät ainakin omaan silmään oikeilta väreiltä.
Post by Antti J Ylikoski
Mistähän johtuu tuo "standardointi" siten, että päivänvaloa
muistuttavien, 4000K -- 4200K lamppujen pitää olla noin suuritehoisia?
Siitä kun ihmiset pitävät "lämpimistä" sävyistä. Kusen keltaista valoa
haluavat moiset. Menisivät ABC:lle jos sellaisesta tykkäävät.

Mutta pakko vielä todeta, että tuollainen 15W keltainen lamppu ja
valkoisempi lappu on kyllä ulkovalaistuksessa aivan eri sarjoissa
varsinkin näin lumen tultua. Valkoisemmassa on enempi sinistä, josta
lumi oikein tykkää ja valaisee paremmin. Voi olla tietenkin, että
lamppujen valotehoissakin on eroa.

Mutta onnea valitsemallasi tiellä.

Hannu Vuolasaho
-=A.McYnen=-
2012-01-09 19:32:34 UTC
Post by Hannu Vuolasaho
[...]
Ensin päivän kiroilut.... Keles
Miten noista nykyisistä googlen hakutuloksista saa selville orginaalin
webbi linkin....

Kokeile vaikka tehdä simppeli Googletus hakusanoilla "CFL-lamput"

http://www.google.fi/#sclient=psy-ab&hl=fi&newwindow=1&site=&source=hp&q=CFL-lamput&pbx=1&oq=CFL-lamput&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=1169l1169l0l1963l1l1l0l0l0l0l158l158l0.1l1l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=7013bb0d8147639&biw=1243&bih=871

Kuudentena hakutuloksena on dokumentti:
"EU - Energiansäästölamput - Mikä muuttuu"
Mutta mistä saan esille sen selväkielisen osoitteen?

Ja sitten palatakseni itse asiaan.... Tuo edellämainittu doku
kertoo monia asioita CFL-lampuista.... Esim tyypillinen spektri
löytyy sivulta 15, ja kertoo hyvin miksi sun sukat on ruskeat.

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=cfl-lamput&source=web&cd=7&ved=0CFUQFjAG&url=http%3A%2F%2Ffiles.kotisivukone.com%2Fhinkumokki.kotisivukone.com%2Fpienloistelampun_anatomia.pdf&ei=FTwLT4S5Da7E4gSoy6EK&usg=AFQjCNGCVR4IdyN8vq1P2BZVRLQuQqw7ng&cad=rja
Sami Setälä
2012-01-09 19:25:12 UTC
Post by Antti J Ylikoski
[...]
Jos hinnalla ei ole väliä, niin kyllä "valkoisia" putkia löytyy myös 11W
tehoisina.

http://www.adlux.fi/public/pdf/vivalites.pdf

-Sami-
-=A.McYnen=-
2012-01-09 20:03:15 UTC
Post by Sami Setälä
Jos hinnalla ei ole väliä, niin kyllä "valkoisia" putkia löytyy myös 11W
tehoisina.
http://www.adlux.fi/public/pdf/vivalites.pdf
-Sami-
Kiitos tosta linkistä... En minä ole välttämättä Vva-Lite lamppuja
tilaamassa, mutta mulle tämä valon spektrin vaikutus lukunopeuteen
ja silmien rasittumiseen oli uusi juttu.

Olen nääs kironnut jo monta viikkoa, että mikä mun silmien on
kun lukeminen ei hutsita tuossa vakio tuolissa ja silmät väsyy niin
keleesti.... Pelkäsin jo, että nytkö nuo näkemä elimet alkaa
prakaamaan oikein kunnolla. No ihan täydessä iskussa ne ei
kyllä ole olleet vuosiin.

No nyt sitten tajusin että, olin korvannut tuossa epäsuorasti valaisevan
halogeenin suoraan valaisevalla CFL-lampulla (Joku s-tanan ClasOhlson
halpis G10-kannalla). Valo tuostakin tuntui tulevan ihan piisalle,
mutta nyt ainakin lyhyellä kokeilulla tuntuu, että lukeminen oikean
halogeenin valossa on paljon helpompaa.

Keles että tässä nyt menee lamppujen osto tieteeksi, kun aina vaan
tulee lisää parametrejä.
- Teho, Kanta, Värilämpö, Valovirta(=Lummenit), Muoto(mahtuuko
koppaan), vilkunta-taajuus Väritoisto indeksi.
==> Keksikääs vielä muutama lisää ?

Hitto, että tulee ikävä aikaa, jolloin äiti lähetti kauppaan ostamaan
40w maitolasilamppua, eikä juurikaan ollut erehtymisen mahdollisuutta.
u***@downunder.com
2012-01-09 21:42:02 UTC
On Mon, 09 Jan 2012 15:28:34 +0200, Antti J Ylikoski
Post by Antti J Ylikoski
[...]
Ihmissilmä nyt vain sattuu toimimaan siten, että pienillä
valaistusvoimkkuuksilla (alle 300 lm) jopa alle 2700 K kellertävä valo
tuntuu miellyttävältä. Suuremmilla valaistusvoimakkuuksilla (yli 1000
lm) 3000-6500 K värilämpötilat tuntuvat miellyttäviltä.