Lg plasma RZ-42px12x
Näsä
2012-12-27 15:20:08 UTC
Kuvasta noin puolet muuttuu viivoiksi silloin tällöin.
Powerin eikä muidenkaan osien lyytit ei pullistele.
Kun käynnistää, saattaa hetken toimia normaalisti.
Juha Ruismäki
2012-12-28 07:56:33 UTC
Post by Näsä
Kuvasta noin puolet muuttuu viivoiksi silloin tällöin.
Powerin eikä muidenkaan osien lyytit ei pullistele.
Kun käynnistää, saattaa hetken toimia normaalisti.
Viasta en osaa sanoa, mutta mistähän on syntynyt sellainen
käsitys, että kondensaattorien kunnon voi tarkastaa
paljaalla silmällä? Jotkut voivat pullahdella ihan silminnähden,
mutta normaalisti vialliset näyttävät ihan samoilta kuin ehjätkin.

Juha
Ismo Salonen
2012-12-28 08:05:48 UTC
Post by Juha Ruismäki
[...]
En tiedä, luultavasti siitä että pullahtaneet ovat aina rikki.
Toiset kusevat alleen lätäkön eivätkä pullahda.
Mutat kyllä oikea ESR mittari tarvitaan niiden elkojen etsimiseen jotka
ovat rikki mutta eivä vielä pullahtaneet. Hyvä työkalu kun ei tarvitse
irroitella osiakaan, toimivat sen verran pienellä jännitteellä
( mulla noin 500mv muistaakseni) ettei pulijohteetkaan ala johtaa.
On tietysti kytkentöjä joissa pitää irrottaa elkon toinen jalka,
eihän mitään työkalua voi sokeasti käyttää vaan ymmärtää mitä se mittaa.

ismo
Jeppe
2012-12-28 08:31:07 UTC
Post by Ismo Salonen
Post by Juha Ruismäki
[...]
Eikös elkoissa ole prässätty risti juurikin sitävarten, että se pamahtaa
sieltä eikä juuresta? Mulla on Briboi putkivahvari missä on
korkkikonkat, vaihdoin siihen sitten el34 pääteputket. Kytkennässä tuli
pieni vihre ja ussr konkanhattu upposi duunissa syvälle
äänielistelevyyn, etanolilla saattoi olla osaa asiaan (suun kautta
nautittuna) =)
Ismo Salonen
2012-12-28 16:01:16 UTC
Se risti on sitä varten että paineen noustessa nopeasti on selvä
poistumissuunta paineelle. Mutta kun paine nousee hitaasti pikkuhiljaa
niin neste saattaakin tulla alapäästä pikkuhiljaa pois.
Tai vuotaa juuri siitä ristin keskeltä, näkyy joskus pienenä mustana
pisteenä. Visuaalisella tarkastuksella voi löytää risat elkot mutta ei
välttämättä kaikkia.

Noissa isommissa konkissa on muutenkin energiaa ihan toiseen malliin,
useamman kilovoltin konkkien säilytys navat oikosuljettuina.

Kyllä harrastelijakorjaajankin kannattaa ostaa esr mittari, se ei maksa
edes 100€ ja sillä sitten oikeasti näkee asioita.

ismo
Näsä
2012-12-28 17:11:21 UTC
Post by Ismo Salonen
[...]
Kovasti konkkien suuntaan on kääntynyt tämä keskustelu.
Olen mittaillut käyttöjänöjä eri puolilta.
Mikään jännite ei katoa, kuvan häiriön ilmetessä.
Eikö se kondensaattorin toimimattomuus näy myös yleimittarin ac
puolella mittaamalla, tasajännitteitä.
100€ sijoitettuna esr mittariin ei taida tätä ongelmaa ratkaista.
Ismo Salonen
2012-12-28 18:10:55 UTC
Post by Näsä
Post by Ismo Salonen
[...]
Vika voi olla missä vaan. Yleensä minä ainakin tutkin "vakiopaikat"
kuten sulakkeet ja elkot, sen jälkeen puolijohteet.
Jollei noista löydy nopeasti vikaa niin sitten kannattaa harkita kuinka
paljon aikaa laitteeseen aikoo uhrata. Kytkentäkaavio netistä helpottaa
vian tutkimista myös, kylmäspray sekä hiustenkuivaaja myös.
Jos noiden jälkeen ei vieläkään mitää löydy niin sitten harkitaan lisää
ja mahdollisesti otetaan skooppi esiin.
Vika saattaa olla myös siinä isoimmassa custom lutikassa jota ei saa
mistään joten jollei ole "ainutkertainen" laite niin nostan kädet
pystyyn ja totean että mun aika ei riitä.
Minä kun korjailen vain omaksi huvikseni niin älytöntä panostusta en
viitsi tehdä. Tuossa on juuri yksi acerin 24 tuumainen (useamman vuoden
vanha) littu jossa hakkuri ei toimi. Kaikki hakkurin elkot oli menneet,
samoin päätetrankkuja. Nyt se käynnistyy välillä 2 sekunniksi ja sitten
taustavalo sammuu. Voi olla putketkin loppu joten ei maksa vaivaa alkaa
tutkimaan enempää, vien sen SER asemalle huomenna.

ismo
Näsä
2012-12-31 14:31:32 UTC
Post by Näsä
Post by Ismo Salonen
[...]
Viallinen on ilmeisesti tuo 6871qch038a kortti jossa liennee
juotosvikoja.
Juotosvikojen korjaus ehdotuksia ei vain löydy netistä.
Onko suomessa firmoja jotka suorittaa reflow hommia ko. korteille.
Matti Henriksson
2012-12-31 18:10:11 UTC
Terve Näsä,
Looong time no see...

Täältä varaosa:
http://www.ebay.com/itm/6871QCH038A-6871QCH038C-LG-Logic-Control-Board-Repair-Service-/180972841636

Hyvää loppua vuodelle!

-Matti
Matti Henriksson
2012-12-31 18:19:46 UTC
Siis,KORJAUKSEN hinta.
Mitenhän tullikohtelu ?
Kortin arvo risana ja ehjänä ratkaisee,-ko?

-M
Post by Matti Henriksson
Terve Näsä,
Looong time no see...
Kristian Ukkonen
2013-01-01 10:29:46 UTC
Post by Matti Henriksson
Siis,KORJAUKSEN hinta.
Mitenhän tullikohtelu ?
Kortin arvo risana ja ehjänä ratkaisee,-ko?
Kortin hinta ja rahti ratkaisevat tullin. Sinnepäin tulli yms.
maksetaan jostain pikkusummasta (risan kortin hinta pro forma
laskussa) ja rahdista, todennäköisesti ei tarvi maksaa jos
rahti edullinen. Tännepäin tulli ja alv maksetaan ehjän kortin
hinnasta (ed. pikkusumma + 89.95usd) ja rahdista (47.95usd).

Näin käytännössä halvoissa pikkutavaroissa. On mahdollista
tehdä väliaikaisia tullauksia (ata carnet yms.) korjausta varten,
mutta niiden kustannus on paljon enemmän kuin vain maksaa noi tullit
ja alvit turhaan molemmissa päissä.

En itse jotain 24" LCD telkkaa varten alkaisi tommosta
vähintään 135euron korjauskeikkaa tekemään..

Kristian Ukkonen.
k***@hotmail.com
2013-10-19 15:43:36 UTC
Post by Kristian Ukkonen
En itse jotain 24" LCD telkkaa varten alkaisi tommosta
v�hint��n 135euron korjauskeikkaa tekem��n..
Kristian Ukkonen.
Tuo on siis 42" ,eikä vieläkään toimi.
r***@gmail.com
Mulla iha sama tv ja sama vika, vika korjantuu lyömällä taakse, aika lujaa saa välillä hakata. eli juotosvialta kuulostaa, törmäsin tähän kun haluan korjata tuon ja ei oikeen kiinosta koko tv:tä juottaa uusiksi niin koitan vähä rajoittaa missä se heikko liitos vois olla
Näsä
2015-01-08 16:24:54 UTC
Post by r***@gmail.com
Post by k***@hotmail.com
Post by Kristian Ukkonen
[...]
Todella hienoa välillä lukea näitä wanhoja kirjoituksia.
Minun 42" plasma toimii puutikku virityksellä joka painaa levyä 6871qch038a
levyn alareunasta lattakaapeleiden välistä.
Todella vähän olen sitä käyttänyt huomattuani textin 330W ;-)ottaa.verkosta.
Jossain vaiheessa vaihdoin ko kortille kaikki lyytit, ei vaikutusta.
Levyllä siis on juotosvika, jota en ole löytänyt.
Vuonna 2004 ollut n.3500 euron tarjous oli siis edullinen, TV kauppiaille.
Vika ilmeni ekan kerran V 2009.

Juha Ruismäki
2013-01-01 16:41:12 UTC
Post by Näsä
Post by Näsä
Post by Ismo Salonen
[...]
En tiedä kannattaako, pistä keittiön uuniin. Playstationin
korjaukseen on netti väärällään ohjeita ja samalla reseptillä
voi tuotakin yrittää.

Juha