Arduino Uno
Tomppa
2012-03-12 14:32:28 UTC
Moro

Olis Arduino Uno:ssa sellainen ongelma että kun olen tehnyt sillä
analog inputiin jännitemittarin mutta se kun ei käyttäydy
lineaarisesti.
Eli minimi ja maksimijännite on näytöllä ok mutta siltä väliltä ei.
Sama homma tulee jos laskee jännitteen tai tekee sen laskutoimituksen
map:paamalla.

Eli mistä voisi moinen outous johtua.
Inputissa ei ole kuin yksinkertainen vastuksilla tehty jännitteenjako.
Ari Laitinen
2012-03-12 16:04:23 UTC
Post by Tomppa
Olis Arduino Uno:ssa sellainen ongelma että kun olen tehnyt sillä
analog inputiin jännitemittarin mutta se kun ei käyttäydy
lineaarisesti.
Olisiko ongelma AREF jännitteessä? Se muistaakseni määrää maksiminäyttämän
jännitearvon.
Tomppa
2012-03-12 17:36:35 UTC
Post by Ari Laitinen
Post by Tomppa
[...]
Vika oli siinä, vaan vähän oudolla tavalla.
Tuohan käyttää 5v sisäistä referenssiä defaulttina jolloin muunnos ei
ole lineaarinen.
Mutta kun vaihtaa käyttöön sisäisen 1.1v referenssin niin pelaa kuin
junan vessa...

Mittausalue vain muuttuu mutta se nyt on pienempi riesa.

Eli käskyttäkää arduino unoa setupissa.
analogReference(INTERNAL);

Silloin muunnos on ok.